2005. február 27. A Szentlélek templom lapja Nagyböjt 3. vasárnapja
Adj nekünk
vizet, hogy ihassunk!
Tartalom
Vasárnapi Szentírási szakaszok
A nép azonban szomjazott ott
a víz hiánya miatt, és zúgolódott Mózes ellen: ,,Miért hoztál ki minket
Egyiptomból? Azért, hogy szomjan veszíts minket, gyermekeinket és állatainkat?''
Ekkor Mózes az Úrhoz kiáltott: ,,Mitévő legyek ezzel a néppel? Kis híja, és
megkövez engem!'' Azt mondta erre az Úr Mózesnek: ,,Vonulj el a nép előtt, végy
magad mellé néhányat Izrael véneiből, aztán vedd kezedbe botodat, amellyel a
folyóvízre ütöttél! Aztán jöjj, és íme, én majd odaállok eléd a Hóreb
sziklájára. Üss a sziklára, és víz fakad belőle, hogy ihasson a nép!'' Úgy is
cselekedett Mózes Izrael vénei előtt. Azt a helyet pedig elnevezte Masszának és
Meríbának, Izrael fiainak perelése miatt, és azért, mert kísértették az Urat,
mondván: ,,Köztünk van-e az Úr, vagy sem?''
Szentlecke: Róm 5,1-2.5-8
Mivel tehát elnyertük a
megigazulást a hitből, békességünk van Istennel a mi Urunk, Jézus Krisztus
által. Őáltala megnyílt számunkra az út a hit által a kegyelemhez, amelyben
kitartunk, és dicsekszünk Isten dicsőségének reménysége alapján. a remény pedig
nem engedi, hogy megszégyenüljünk, mert Isten szeretete kiáradt szívünkbe a
nekünk adott Szentlélek által. Krisztus ugyanis akkor, amikor még erőtlenek
voltunk, a meghatározott időben, meghalt a gonoszokért. Pedig az igaz emberért
is aligha hal meg valaki; esetleg a jóért képes valaki meghalni. Isten azonban
azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy abban az időben, amikor még
bűnösök voltunk.
Evangélium: Jn 4,5-42
Megérkezett tehát Szamaria
egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet
Jákob a fiának, Józsefnek adott. Ott volt Jákob kútja. Jézus akkor elfáradva az
úttól, azon nyomban leült a kútnál. Körülbelül hat óra volt. Odajött egy
szamariai asszony, hogy vizet merítsen. Jézus azt mondta neki: ,,Adj innom!''
Tanítványai ugyanis elmentek a városba, hogy élelmet vegyenek. A szamariai
asszony erre megkérdezte tőle: ,,Zsidó létedre hogyan kérhetsz te inni tőlem,
aki szamariai asszony vagyok?'' Mert a zsidók nem érintkeznek a szamariaiakkal.
Jézus azt felelte: ,,Ha ismernéd az Isten ajándékát, és hogy ki az, aki mondja
neked: ,,adj innom'', talán te kérted volna őt, és ő élő vizet adott volna
neked.'' Az asszony megjegyezte: ,,Uram, nincs is mivel merítened, a kút pedig
mély; honnan vennéd hát az élő vizet? Csak nem vagy nagyobb Jákob atyánknál,
aki nekünk a kutat adta, amelyből ő maga, fiai és jószágai is ittak?'' Jézus
azt felelte: ,,Mindaz, aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki
abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé nem szomjazik meg, hanem
a víz, amelyet adok neki, örök életre szökellő vízforrás lesz benne.'' Erre az
asszony megszólalt: ,,Uram, add nekem azt a vizet, hogy ne szomjazzam, és ne
járjak ide meríteni!'' Jézus ezt felelte neki: ,,Menj, hívd el a férjedet, és
jöjj ide!'' Az asszony erre kijelentette: ,,Nincs férjem.'' Jézus ezt
válaszolta: ,,Jól mondtad: ,,Nincs férjem''. Mert öt férjed volt, és akid most
van, az sem férjed. Ezt helyesen mondtad.'' Az asszony ekkor így szólt: ,,Uram,
látom, hogy próféta vagy. A mi atyáink ezen a hegyen imádták Istent, ti pedig
azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van a hely, ahol őt imádni kell.'' Jézus azt
felelte neki: ,,Hidd el nekem, asszony, hogy eljön az óra, amikor sem ezen a
hegyen, sem Jeruzsálemben nem fogjátok imádni az Atyát. Ti azt imádjátok, akit
nem ismertek, mi azt imádjuk, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidóktól van.
De eljön az óra, és már itt is van, amikor az igazi imádók lélekben és
igazságban fogják imádni az Atyát, mert az Atya ilyen imádókat keres magának.
Az Isten lélek, és akik őt imádják, lélekben és igazságban kell őt imádniuk.''
Az asszony erre megjegyezte: ,,Tudom, hogy eljön a Messiás, akit Krisztusnak
neveznek, és amikor ő eljön, kijelent majd nekünk mindent.'' Jézus azt
válaszolta neki: ,,Én vagyok az, aki veled beszélek.'' Ekkor odaérkeztek a
tanítványai, és elcsodálkoztak, hogy asszonnyal beszélgetett. Mégsem kérdezte
egyikük sem: ,,Mit akarsz, vagy mit beszélsz vele?'' Az asszony pedig otthagyta
az edényét, elment a városba, és szólt az embereknek: ,,Gyertek, lássátok azt
az embert, aki elmondott nekem mindent, amit cselekedtem. Vajon nem ő a Krisztus?''
Azok erre kimentek a városból, és odamentek hozzá. Eközben a tanítványok kérték
őt: ,,Rabbi, egyél!'' Ő azt felelte nekik: ,,Van nekem ennivalóm, amiről ti nem
tudtok.'' A tanítványok egymást kérdezgették: ,,Talán enni hozott neki
valaki?'' Jézus pedig így folytatta: ,,Az én eledelem az, hogy annak akaratát
cselekedjem, aki küldött engem, hogy elvégezzem az ő művét. Ugye ti mondjátok:
Még négy hónap, és elérkezik az aratás? Íme, mondom nektek: Emeljétek föl
szemeteket, és nézzétek a szántóföldeket, mert megértek már az aratásra. Az
arató megkapja a jutalmát, és termést gyűjt az örök életre, hogy együtt
örvendjen a vető az aratóval. Mert abban igaza van a közmondásnak, hogy más az,
aki vet, és más az, aki arat. Elküldtelek titeket, hogy learassátok, amit nem
ti munkáltatok. Mások fáradoztak, és ti azok munkájába álltatok be.'' Abból a
városból a szamaritánusok közül sokan hittek benne az asszony szavára, aki
bizonygatta: ,,Elmondott nekem mindent, amit cselekedtem.'' Amikor tehát a
szamaritánusok odamentek hozzá, kérték őt, hogy maradjon náluk. Két napig ott
is maradt. Ekkor már sokkal többen hittek az ő tanítása miatt. Az asszonynak
pedig azt mondták: ,,Most már nem a te beszéded miatt hiszünk, hanem mert mi
magunk hallottuk, és tudjuk, hogy ő valóban a világ Üdvözítője.''
A keresztút az egyik
legismertebb keresztény ájtatossági forma. Mai formájában 14 stációból (vagy
állomásból) áll, amelyek Krisztus végső szenvedését jelképezik. Minden
stációnál a kegyeletet végző hívő az Úr szenvedésén elmélkedik. A
keresztútjárás a szentföldi zarándoklatokat eleveníti föl, amelyek során a
zarándokok Krisztus szenvedésének helyeit keresték föl. Most nagyböjtben
különösen ajánlott az imádságnak ez az ősi formája közösségben és egyénileg
egyaránt.
A szentföldi zarándoklatok
már a kereszténység első századaiban megkezdődtek .Eredete talán az a
hagyomány, hogy a Boldogságos Szűz végigjárta Fia szenvedésének helyeit annak
mennybemenetele után. Ezt Szent Brigittával közölte egy látomásban Krisztus
passiójának tisztelete a XII., XIII. században széles körben elterjedt, miután
a szentföldi kereszteslovagok hazatértük után emléktáblákat állítottak azokról
a helyekről, amelyeket a harcok folyamán végigjártak. Palesztínán kívül a mai
keresztúthoz hasonló, összetartozó állomásokat először Bolognában állították
föl az V. században. A XV. századra a passióra emlékeztető kegyhelyek együttese
már általános volt. Amikor a ferencesek 1342-ben átvették a szentföldi helyek
felügyeletét, egyik céljuk azon szent helyek és Krisztus szenvedése
tiszteletének elterjesztése volt. Ez a keresztútban nyert kifejezést.
Általánossá vált kolostoraikban, a templomaikban, - és innen aztán világszerte
elterjedt az összes plébániai templomra is. A XVIII. században a ferences Porto
Mauriziói Szent Lénárd (keresztút prédikátora) olyan lelkesen terjesztette a
keresztúti ájtatosságot, hogy a húsz év alatt, 572 keresztutat állított föl. Az
ájtatosság módját XII. Kelemen pápa egységesítette 1731-ben
ˇˇMárcius 5-én 17 óra 15-kor
mindenkit szeretettel várunk az elsőszombati rózsafüzér imádkozására.
ˇˇVasárnap délután fél
kettőkor lesz Győrújbaráton a Szent Orsolya Gimnázium végzőseinek cursilloja
utáni záróünnepség.
ˇˇ11-én lesz közös
zarándoklatunk a Székesegyházba.
ˇˇMindenkit szeretettel várunk
péntekenként fél hatkor keresztút imúdkozására.
neten: WWW.extra.hu/szentlelek
postaláda: kalmankamo@matavnet.hu