Életet a léleknek!

2006. február 19. A Szentlélek templom lapja        Évközi 7. Vasárnapja

 

Az Úr megsegíti őt fájdalmainak ágyán!

KezdőlapFórumImádságról

Olvasmány:

Iz 43,18-19.21-22.24b-25

,,Ne gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne figyeljetek! Íme, én újat cselekszem, most sarjad, talán nem tudjátok? Igen, utat készítek a sivatagban, és a pusztában folyókat. A nép, melyet magamnak formáltam, dicséretemet hirdeti majd. De nem engem hívtál, Jákob, és nem értem fáradoztál, Izrael. Nem vettél nekem pénzért illatos nádat, és véresáldozataid hájával nem lakattál jól engem; de megterheltél engem vétkeiddel, fárasztottál bűneiddel. Én, én vagyok az, aki eltörlöm gonoszságaidat önmagamért, és vétkeidre nem emlékezem.

 

 

Szentlecke:

2Kor 1,18-22

Isten hűségére mondom, hogy beszédünkben, amelyet hozzátok intéztünk, nincs: ,,igen'' is meg ,,nem'' is. Mert Isten Fia, Jézus Krisztus, akit köztetek hirdettünk, én, Szilvánusz és Timóteus, nem volt ,,igen'' is meg ,,nem'' is, hanem az ,,igen'' valósult meg benne. Mert ahány ígérete csak van Istennek, mind ,,igen,, lett őbenne. Ezért az ,,ámen'' is általa hangzik fel tőlünk Isten dicsőségére. Aki pedig megerősít minket veletek együtt Krisztusban, és aki felkent minket, az Isten, és ő az, aki pecsétjével megjelölt minket, s a Lélek zálogát adta szívünkbe.

Evangélium:

 

Mk 2,1-12

Később újra bement Kafarnaumba, és elterjedt a híre, hogy a házban van. Sokan összegyűltek, úgyhogy már az ajtóhoz sem fértek, és hirdette nekik az igét. Közben odajöttek hozzá néhányan, akik egy bénát hoztak, négyen cipelték. Mivel nem tudták eléje vinni a tömeg miatt, kibontották a ház tetejét, ahol ő volt, és átlyukasztva azt, lebocsátották az ágyat, amelyen a béna feküdt. A hitüket látva Jézus így szólt a bénához: ,,Fiam! Bűneid bocsánatot nyertek.'' Ültek ott néhányan az írástudók közül is. Ezek azt gondolták magukban: ,,Hogyan beszélhet ez így? Káromkodik. Ki bocsáthatja meg a bűnöket más, mint egyedül az Isten?'' Jézus rögtön észrevette lelkében, hogy így gondolkodnak magukban, ezért azt mondta nekik: ,,Miért gondoljátok ezeket szívetekben? Mi könnyebb, azt mondani a bénának: ,,Bocsánatot nyertek bűneid'', vagy azt mondani: ,,Kelj föl, vedd ágyadat és járj''? Hogy pedig lássátok, hogy az Emberfiának hatalma van a földön a bűnöket megbocsátani -- ekkor a bénához fordult: -- Mondom neked, kelj föl, vedd ágyadat és menj haza!'' Az pedig mindjárt fel is kelt, fogta az ágyát, és elment mindenki szeme láttára, úgyhogy mindnyájan csodálkoztak, és dicsőítették az Istent. Ezt mondták: ,,Ilyet még nem láttunk soha.''

 


Elmélkedés

 

"Megbocsáttatnak a te bűneid." Jézus szíve, bűnösök menedéke

Óh e szívből források törtek elő, hogy a világot minden bűntől tisztára mossák. Az áldozati bárány szívéből imádat és fönséges dicséret szállott a Legmagasabbnak trónusához, mint a bűntelen, a szent Istenfiúnak hatalmas válasza a bűnös ember lázadására. A lelkek hajójának szédítő erejű kormánycsavarodása ez, végleges elfordulás a bűn miazmás szigeteitől, és szent beirányulás a tisztaság és világosság örök kontinensei felé.

A Getszemániban Jézus mindnyájunkért gyászol nagy engesztelő fájdalommal. Melyik szív maradna itt hideg? Isten értünk reszket, értünk szomorú, értünk zokog, mert szeret. Odaadja magát, mert szeret. Mélységes fájdalom ül Isten-arcán, szépséges vonásait mint gyászfátyol borítja. Ajkán engesztelő panasz; hallom, -- óh nekem szól, egyenesen nekem, senki másnak, mint nekem. "Te is megterheltél engem; te is fájdalmammá lettél, keserű, szomorú színjátékká nekem. Nézd, téged is visellek; nézd, átölellek, felemellek, kiveszlek a bűn nyomorából. Tudod, hogy honnan mentelek? Tudod, hogy merre vitt sok szörnyű elesésed? Most fogom a kezed, most tiszta vagy, mert áldozat lettem helyetted, mert nagyon szerettelek. És tudod, hogy a szeretetem erősebb, mint a vágyad: Tudod, hogy a szívemnek kiszökkenő szikrája életfogytiglan éget? Tudod, hogy az én áldozatos szívem, a boldogságos szenvedések- és gyötrelmes örömöknek szánt kohója téged vár, téged keres? Gondolj, óh gondolj erre mindig."

Ez a fényesség megremegtet engem. Lelkemnek legmélyén eszmélek rá, milyen számlálhatatlanok a bűneim, a botlásaim, mennyi szeretetlenség vádol, mennyi közönyösség tompítja Isten-szolgálatomat, mennyi hanyagság, elfeledkezés, mennyi lélektelenség szűrődik tetteim közé, mily tévedtek a gondolataim, milyen szétszórt az áhítatom. Ó beh szomorú, beh szomorú színjáték vagyok neked Uram!

De te eljöttél, a bűneimért jöttél. Értem jöttél, s hogy tiszta legyek, elviszed a bűneimet. Óh, mi vérharmatos szőlőtőkénk! Óh mi verítékes magvetőnk! Óh hogy bűneink emléke izzítsa ki szeretetünket, és minden ízünkben reszketve érezzük meg alázatos függőségünket, és örökké kielégíthetetlenül tudhassuk, hogy tüzesebben kell szeretnünk, forróbban ölelnünk téged, hogy minden lángunk halvány mécsvilág a te szívednek sugárzó napkorongja mellett. A Szív mellett, melynek lobogó tiszta vérét az értünk való gyötrelem verítékcseppekben sajtolta ki arcodon! (Prohászka: ÖM, 7:11; 286)

 

 


A Mohamed- karikatúrákról

 

Nem lehet a szólásszabadságra hivatkozva megsérteni a hívő emberek vallásos érzületét: ezt hangsúlyozza a vatikáni sajtóiroda február 4-én közzétett nyilatkozata. A közlemény arra az igényre válaszol, hogy a Szentszék foglaljon állást a Mohamedről egyes európai lapokban megjelent karikatúrák ügyében, amelyek az iszlám világ heves tiltakozását váltották ki. "Az Emberi Jogok Nyilatkozata által szentesített gondolkozási és véleménynyilvánítási jog nem terjedhet ki a hívő emberek vallási érzületének megsértésére" - nyilatkozta Ciro Benedettini, a vatikáni sajtóiroda igazgatóhelyettese. "Ez természetesen minden vallásra érvényes." "Az emberek közötti együttéléshez a kölcsönös tisztelet légkörére van szükség, hogy segítse a békét emberek és nemzetek között" - folytatta Benedettini. A tiltakozó reakciókkal kapcsolatban azonban Benedettini elmondta: "Egyetlen ember vagy egyetlen sajtóorgánum által elkövetett sértést nem lehet az adott ország közintézményeinek felróni, amelyek tisztségviselői azonban felléphetnek, s kötelességük is fellépni ezek ellen, az ország törvényei szerint. Az erőszakos tiltakozások ezért éppúgy elítélendőek. A sértésre adott válasz nem lehet idegen a vallások igazi lelkületétől: az akár tettekben, akár szavakban megnyilvánuló türelmetlenség, akár cselekedetként, akár válaszreakcióként indul is ki, mindig komoly fenyegetést jelent a békére."

(VR/MK)

 

A türelemmel viselt szenvedés érdemszerző..."

 

Pápai üzenet a betegek világnapjára

A lourdes-i Szűzanya ünnepe immár tizenhatodik alkalommal a betegek világnapja is. Az idei központi rendezvényekre az ausztráliai Adelaide városában kerül sor.

XVI. Benedek pápa üzenetében a közvélemény figyelmét elsősorban a mentális betegséggel járó problémákra akarja irányítani. A betegség immár az emberiség egyötödét érinti.

A Szentatya elismeréssel szól azokról, akik evangéliumi szellemben gondját viselik ezeknek a testvéreinknek, és rámutat arra is, hogy a betegek világnapja alkalmat nyújt a mentális betegek ápolását felvállaló családokkal való szolidaritás kifejezésére. A betegekhez szólva a pápa hangsúlyozza: "Krisztussal együtt ajánljátok fel szenvedéseiteket az Atyának, mert biztosak lehettek abban, hogy a türelemmel viselt szenvedés érdemszerző, és felébreszti Isten jóindulatát az egész emberiség iránt." (VR)


SZENT MÁTYÁS APOSTOL

Ünnepe:

a világegyházban május 14.,

a magyar naptárban február 24.

Ha a tizenkét tanítványról beszélünk, akik nyilvános működésének éveiben a legközelebb álltak Jézushoz, nem lehet szó nélkül elmenni az áruló Júdás mellett, kinek személye a keresztény gondolkodás és teológia számára minden időben nehezen föloldható botrány volt. Bár egyfajta üdvösségtörténeti beállítottságú teológia szerint Júdás nem tett semmi mást, csak amit az isteni megváltó szándék megengedett, a keresztény hagyomány gonosz és kétségbeesett véget tulajdonított neki. Máté evangéliuma szerint (27,5) fölakasztotta magát. Az Apostolok Cselekedetei szerint Péter ezt mondta: ,,amikor lezuhant, kettérepedt, és kifordultak a belei'' (1,18). Dante a Caesar-gyilkos Brutusszal és Cassiusszal együtt a pokol legmélyére helyezte, az ördög három szájának egyikébe (Pokol 34,55 sk.).

Jézus árulójának lehetséges indítékai felől a hittudósok és a történészek különféle elméleteket állítottak föl. Csalódott talán Júdás a Jézushoz fűzött messiási reményeiben? Vagy talán amiről a negyedik evangélium szerzője beszél, egyszerű pénzvágy vitte rá a borzalmas tettre? (Jn 12,6; vö. Mt 26,14) A források semmiféle felvilágosítással nem szolgálnak efelől. Éppen ezért Júdás egyszerű elítélése, amely az áruló őstípusává teszi őt, s az árulás bűnének minden súlyát egyedül rá helyezi, éppen olyan tévesnek látszik, mint az a kísérlet, amely hibáját túlzott dramatizálással érthetővé és menthetővé akarja tenni.

Iskarióti Júdásról szólni kellett, ha Szent Mátyásról akarunk beszélni. A jeruzsálemi kicsiny közösség Jézus feltámadása után, még pünkösd előtt Júdás helyett egy másik apostolt akart választani egyfajta istenítélettel (ApCsel 1,15--26). Lukács ránk hagyományozta Péter beszédét, melyben így érvelt: ,,Kell tehát, hogy azok közül, akik mindig velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk járt- kelt, kezdve János keresztségétől egészen mennybevétele napjáig, valaki velünk együtt tanúskodjék feltámadásáról''. Két jelöltet állítottak, akik megfeleltek ennek a feltételnek: Barnabást és Mátyást. A sors Mátyásra esett, és őt sorolták az apostolok közé.

Mátyás további sorsa ismeretlen előttünk. Az apokrif András és Mátyás cselekedetei állítása szerint a missziós területek elosztása alkalmával ,,az emberevők országa'' jutott neki. Ott Mátyást megvakították, s börtönbe vetették, de Isten visszaadta látását és András csodálatos módon kiszabadította. A vértanúhalált állítólag lefejezés útján szenvedte el. Emiatt bárddal szokták ábrázolni, és a keresztény mészárosok és ácsok őt választották védőszentjükül.

Ereklyéit Ilona császárné a 4. században Trierbe vitette. Még ma is tiszteletben részesítik ott a Szent Mátyás apátság bazilikájában. A tizenkettedik apostol, Mátyás sírja őrzésének dicsőségét azonban magának igényli a római S. Maria Maggiore-bazilika és a padovai S. Giustina is. Rómában a 11. századtól február 24-én ünnepelték Mátyást, mert a Jeromos-féle martirológium ezen a napon emlékezik meg róla. Mivel ez a böjti időbe esik, 1969-ben áttették május 14-re.

Szent Mátyásról az említett forrásokon kívül csak a legenda rajzol eleven képet. Ott olvassuk: Amikor Júdea-szerte prédikált, a vakokat látókká, a leprásokat tisztává tette és kiűzte az ördögöket; a bénáknak visszaadta a járásukat, a süketeknek a hallásukat, a holtaknak az életüket. Amikor sok csodájáért bevádolták, ezt mondta a főpapnak: ,,A ťgaztettekrőlŤ, amelyekkel vádoltok, nem sokat tudok mondani, mert kereszténynek lenni nem gaztett, hanem a legnagyobb dicsőség!'' Ketten tanúskodtak hamisan ellene, és megkövezésre ítélték. Csak azt kérte, hogy a köveket temessék el vele együtt. Kitárt karokkal adta vissza lelkét az égnek: Mátyás, aki a törvény alapos ismerője, tiszta szívű, bölcs szellemű, a Szentírás kifejtésében éles elméjű, a tanácsadásban megfontolt, az igehirdetésben bátor volt, ily módon egyesült Urával.

 

Deus caritas est

Enciklika-kiadási rekordok

 

XVI. Benedek pápa első enciklikája, a Deus caritas est – Az Isten szeretet – eddig 1 millió 115 ezer példányban kelt el Olaszországban. Ez abszolút rekordot jelent a pápai enciklikák iránti érdeklődés terén. Másik figyelemre méltó tény, hogy XVI. Benedek pápának a keresztény szeretetről szóló enciklikája a laikus kultúra fellegváraiban, a Feltrinelli kiadó könyvesboltjaiban is a legkeresettebb könyv. Az enciklika január 25-én jelent meg, először a Vatikán honlapján (www.vatican.va). Nem sokkal korábban került sajtó alá az olasz „Famiglia Cristiana” hetilap, amely az enciklikát több millió példányban tette közzé. A lap alig néhány órával az enciklika hivatalos közzététele után került kiszállításra. Hasonló módon terjesztették a katekizmus kompendiumát, amely a Libreria Editrice Vaticana és az Edizioni San Paolo együttműködésével jelent meg.

A Vatikáni Rádió már hat nappal a nyilvánosságra hozatal után jelentette, hogy az enciklika olyan példányszámban fogy Olaszországban, hogy már a harmadik kiadást kellett megjelentetni. Január 25. és 31. között 500 000 példányt adtak el. A könyvesboltokon kívül mintegy 4000 árusítóhelyen hozzá lehet jutni az enciklikához Olaszországban, így autópályák melletti pihenőhelyeken, a repülőtéren, de még a nagy bevásárlóközpontokban is. A pápai körlevél megjelenése után minden nagy újság címlapján szerepelt. A katolikus L’Avvenire „A szeretet megnyilvánulása” címmel, a balközépen álló „Repubblica” pedig „Az egyház kívül áll a politikán” címmel ad közre összefoglalót az enciklikáról.

Ám nemcsak Olaszországban, hanem világszerte bestseller lett az enciklika. Első helyen ugyan Itália áll, de nagyon keresett az angol és a spanyol fordítás is. A német kiadást a Német Püspöki Konferencia kedvező áron kínálja az érdeklődőknek.
Az enciklikát Oroszországban is igen jól fogadták. Tadeusz Kondrusiewicz moszkvai érsek úgy véli: „Az orosz média nagyon érdeklődő, hiszen olyan téma ez, amelyről más vallási tekintélyek nem beszélnek. … Sok újságíró meglepve látja, hogy a pápa nem fél a szeretetről, s azon belül annak testi jelentéséről, az Éroszról beszélni.” A körlevél szintén érinti Oroszország egyik aktuális kérdését, az újra és újra jelentkező feszültséget ortodoxok és katolikusok között: Benedek pápa az enciklikában kijelenti: az egyház karitatív munkája során sohasem fog a prozelitizmus, vagyis az ortodox hívők katolikus egyházba való csábításának hibájába esni.

(Magyar Kurír)

 

A Bizalom napjai Esztergomban

 

Minden évben sok magyar fiatal jár Taizébe és az európai taizéi találkozókra. Néhányan közölük azt javasolták, hogy legyen egy kisebb találkozó Magyarországon is. Március végén Esztergomban, a magyar-szlovák határon kerül sor a bizalom zarándokútjának újabb állomására. A Bizalom napjait az imádság, a közös gondolkodás és az egyszerű vendéglátás jellemzi. A résztvevők családoknál kapnak szállást. A vendéglátó közösség az Esztergom-Belvárosi Plébánia, amely a taizéi testvérekkel együtt szeretettel várja a 16-35 év közötti fiatalok jelentkezését. A találkozóra 2006 március 24. (péntek) és március 26. (vasárnap) között kerül sor. A találkozó programját a közös imák, a taizéi testvérek által tartott bibliai bevezetők, kiscsoportos beszélgetések, műhelyfoglalkozások, különböző témákról tartott beszélgetések, énekekpróbák és a város megismerése teszik ki.
További tudnivalók a http://www.taize.fr/ oldalon.

 


Bűnbánatról

Könyörgőn kérlek, kedves, jó testvérek, mindnyájatok vallja be bűnét, amíg tart éltetek, s amíg még gyónástokat végezhetitek s penitenciátok; és a paptól nyert föloldozás még tetsző az Úr előtt! (Szent Ciprián)

Vétkezett Dávid, mint királyok szokták, de bűnbánatot tartott, mit nem szoktak királyok! (Szent Ambrus)

Akikre Jézus rátekint, fakad a sírásra mind [miként Péter]. (Szent Ambrus)

Tedd szentté magad, és szentté lesz a közösség. -- Ha magadat mentegeted, Isten vádol téged. Ha vádolod magad, Isten lesz mentséged. (Assisi Szent Ferenc)

Mégha egyetlen "kicsi bűnt" követtem volna is, -- bőséges okom volna, hogy életen át sírjak rajta. (Assisi Szent Ferenc)

Bűnbánatban keresztségünk megújítjuk. Bűnbánat Istennel szerződés szívünkben, új életre kezdőn. -- A bűnbánat [szentsége] remény leánya, reményvesztés lerázása. Bűnbánat: minden csapásunknak önkéntes, hű elviselése. (Lajtorjás Szent János)

Ha bűnözőt látsz, bűnre indulót, hullj térdre ő előtte: a lábait ölelve rimánkodj, sírj, hogy megmentsd őt. (Aranyszájú Szent János)


Hirdetéseink, ünnepeink

 

21. kedd Damiáni Szent Péter

22. szerda: SZENT PÉTER APOSTOL SZÉKFOGLALÁSA

23. csütörtök: SZENT POLIKÁRP

24. péntek: SZENT MÁTYÁS APOSTOL

·Február 26-i hétvégén a perselyadományokat az egyházi iskolák javára ajánljuk fel. A püspök atya külön engedélyével egyházközségünk az Apor iskolának utalja az adományokat.

·Február 26-án vasárnap este az esti 6 órai szentmise után lesz a soron következő képviselőtestületi ülés. Kérjük a munkacsoportok vezetőit, hogy az ülésekről készült jegyzőkönyvet előtte adják le a plébánián.

·Keresünk a győrújbaráti lelkigyakorlatos házba gondnokot, kérjük az érdeklődőket a plébánián jelentkezzenek. Valamint keresünk olyanokat akik egy körzet katolikus hívek összeírását, az egyházközségi adó beszedését vállalják.

 

 

vissza az elejére

    neten:     szentlelek.extra.hu

                       gyertya.fw.hu

postaláda:  kalmankamo@axelero.hu
 

KezdőlapFórumŐrzőangyalkámhoz

Életet a léleknek!