2006. február 19. A Szentlélek templom lapja Évközi 7. Vasárnapja
Az Úr megsegíti őt fájdalmainak ágyán!
,,Ne
gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne figyeljetek! Íme, én újat
cselekszem, most sarjad, talán nem tudjátok? Igen, utat készítek a sivatagban,
és a pusztában folyókat. A nép, melyet magamnak formáltam, dicséretemet hirdeti
majd. De nem engem hívtál, Jákob, és nem értem fáradoztál, Izrael. Nem vettél
nekem pénzért illatos nádat, és véresáldozataid hájával nem lakattál jól engem;
de megterheltél engem vétkeiddel, fárasztottál bűneiddel. Én, én vagyok az, aki
eltörlöm gonoszságaidat önmagamért, és vétkeidre nem emlékezem.
Isten
hűségére mondom, hogy beszédünkben, amelyet hozzátok intéztünk, nincs: ,,igen''
is meg ,,nem'' is. Mert Isten Fia, Jézus Krisztus, akit köztetek hirdettünk, én,
Szilvánusz és Timóteus, nem volt ,,igen'' is meg ,,nem'' is, hanem az ,,igen''
valósult meg benne. Mert ahány ígérete csak van Istennek, mind ,,igen,, lett
őbenne. Ezért az ,,ámen'' is általa hangzik fel tőlünk Isten dicsőségére. Aki
pedig megerősít minket veletek együtt Krisztusban, és aki felkent minket, az
Isten, és ő az, aki pecsétjével megjelölt minket, s a Lélek zálogát adta
szívünkbe.
Mk 2,1-12
Később újra bement Kafarnaumba, és elterjedt a híre, hogy a házban van.
Sokan összegyűltek, úgyhogy már az ajtóhoz sem fértek, és hirdette nekik az
igét. Közben odajöttek hozzá néhányan, akik egy bénát hoztak, négyen cipelték.
Mivel nem tudták eléje vinni a tömeg miatt, kibontották a ház tetejét, ahol ő
volt, és átlyukasztva azt, lebocsátották az ágyat, amelyen a béna feküdt. A
hitüket látva Jézus így szólt a bénához: ,,Fiam! Bűneid bocsánatot nyertek.''
Ültek ott néhányan az írástudók közül is. Ezek azt gondolták magukban: ,,Hogyan
beszélhet ez így? Káromkodik. Ki bocsáthatja meg a bűnöket más, mint egyedül az
Isten?'' Jézus rögtön észrevette lelkében, hogy így gondolkodnak magukban,
ezért azt mondta nekik: ,,Miért gondoljátok ezeket szívetekben? Mi könnyebb,
azt mondani a bénának: ,,Bocsánatot nyertek bűneid'', vagy azt mondani: ,,Kelj
föl, vedd ágyadat és járj''? Hogy pedig lássátok, hogy az Emberfiának hatalma
van a földön a bűnöket megbocsátani -- ekkor a bénához fordult: -- Mondom
neked, kelj föl, vedd ágyadat és menj haza!'' Az pedig mindjárt fel is kelt,
fogta az ágyát, és elment mindenki szeme láttára, úgyhogy mindnyájan csodálkoztak,
és dicsőítették az Istent. Ezt mondták: ,,Ilyet még nem láttunk soha.''
Elmélkedés
"Megbocsáttatnak
a te bűneid." Jézus szíve, bűnösök menedéke
Óh e szívből
források törtek elő, hogy a világot minden bűntől tisztára mossák. Az áldozati
bárány szívéből imádat és fönséges dicséret szállott a Legmagasabbnak trónusához,
mint a bűntelen, a szent Istenfiúnak hatalmas válasza a bűnös ember lázadására.
A lelkek hajójának szédítő erejű kormánycsavarodása ez, végleges elfordulás a
bűn miazmás szigeteitől, és szent beirányulás a tisztaság és világosság örök
kontinensei felé.
A Getszemániban
Jézus mindnyájunkért gyászol nagy engesztelő fájdalommal. Melyik szív maradna
itt hideg? Isten értünk reszket, értünk szomorú, értünk zokog, mert szeret.
Odaadja magát, mert szeret. Mélységes fájdalom ül Isten-arcán, szépséges
vonásait mint gyászfátyol borítja. Ajkán engesztelő panasz; hallom, -- óh nekem
szól, egyenesen nekem, senki másnak, mint nekem. "Te is megterheltél
engem; te is fájdalmammá lettél, keserű, szomorú színjátékká nekem. Nézd, téged
is visellek; nézd, átölellek, felemellek, kiveszlek a bűn nyomorából. Tudod,
hogy honnan mentelek? Tudod, hogy merre vitt sok szörnyű elesésed? Most fogom a
kezed, most tiszta vagy, mert áldozat lettem helyetted, mert nagyon szerettelek.
És tudod, hogy a szeretetem erősebb, mint a vágyad: Tudod, hogy a szívemnek
kiszökkenő szikrája életfogytiglan éget? Tudod, hogy az én áldozatos szívem, a
boldogságos szenvedések- és gyötrelmes örömöknek szánt kohója téged vár, téged
keres? Gondolj, óh gondolj erre mindig."
Ez a fényesség
megremegtet engem. Lelkemnek legmélyén eszmélek rá, milyen számlálhatatlanok a
bűneim, a botlásaim, mennyi szeretetlenség vádol, mennyi közönyösség tompítja
Isten-szolgálatomat, mennyi hanyagság, elfeledkezés, mennyi lélektelenség
szűrődik tetteim közé, mily tévedtek a gondolataim, milyen szétszórt az
áhítatom. Ó beh szomorú, beh szomorú színjáték vagyok neked Uram!
De te eljöttél, a
bűneimért jöttél. Értem jöttél, s hogy tiszta legyek, elviszed a bűneimet. Óh,
mi vérharmatos szőlőtőkénk! Óh mi verítékes magvetőnk! Óh hogy bűneink emléke
izzítsa ki szeretetünket, és minden ízünkben reszketve érezzük meg alázatos
függőségünket, és örökké kielégíthetetlenül tudhassuk, hogy tüzesebben kell
szeretnünk, forróbban ölelnünk téged, hogy minden lángunk halvány mécsvilág a
te szívednek sugárzó napkorongja mellett. A Szív mellett, melynek lobogó tiszta
vérét az értünk való gyötrelem verítékcseppekben sajtolta ki arcodon!
(Prohászka: ÖM, 7:11; 286)
A Mohamed- karikatúrákról
Nem lehet a
szólásszabadságra hivatkozva megsérteni a hívő emberek vallásos érzületét: ezt
hangsúlyozza a vatikáni sajtóiroda február 4-én közzétett nyilatkozata. A
közlemény arra az igényre válaszol, hogy a Szentszék foglaljon állást a Mohamedről
egyes európai lapokban megjelent karikatúrák ügyében, amelyek az iszlám világ
heves tiltakozását váltották ki. "Az Emberi Jogok Nyilatkozata által
szentesített gondolkozási és véleménynyilvánítási jog nem terjedhet ki a hívő
emberek vallási érzületének megsértésére" - nyilatkozta Ciro
Benedettini, a vatikáni sajtóiroda igazgatóhelyettese. "Ez természetesen
minden vallásra érvényes." "Az emberek közötti együttéléshez a
kölcsönös tisztelet légkörére van szükség, hogy segítse a békét emberek és
nemzetek között" - folytatta Benedettini. A tiltakozó reakciókkal kapcsolatban
azonban Benedettini elmondta: "Egyetlen ember vagy egyetlen sajtóorgánum
által elkövetett sértést nem lehet az adott ország közintézményeinek felróni,
amelyek tisztségviselői azonban felléphetnek, s kötelességük is fellépni ezek
ellen, az ország törvényei szerint. Az erőszakos tiltakozások ezért éppúgy
elítélendőek. A sértésre adott válasz nem lehet idegen a vallások igazi
lelkületétől: az akár tettekben, akár szavakban megnyilvánuló türelmetlenség,
akár cselekedetként, akár válaszreakcióként indul is ki, mindig komoly fenyegetést
jelent a békére."
(VR/MK)
A türelemmel viselt szenvedés érdemszerző..."
Pápai üzenet a
betegek világnapjára
A lourdes-i
Szűzanya ünnepe immár tizenhatodik alkalommal a betegek világnapja is. Az idei
központi rendezvényekre az ausztráliai Adelaide városában kerül sor.
XVI. Benedek pápa
üzenetében a közvélemény figyelmét elsősorban a mentális betegséggel járó problémákra
akarja irányítani. A betegség immár az emberiség egyötödét érinti.
A Szentatya
elismeréssel szól azokról, akik evangéliumi szellemben gondját viselik ezeknek
a testvéreinknek, és rámutat arra is, hogy a betegek világnapja alkalmat nyújt
a mentális betegek ápolását felvállaló családokkal való szolidaritás kifejezésére.
A betegekhez szólva a pápa hangsúlyozza: "Krisztussal együtt ajánljátok
fel szenvedéseiteket az Atyának, mert biztosak lehettek abban, hogy a
türelemmel viselt szenvedés érdemszerző, és felébreszti Isten jóindulatát az
egész emberiség iránt." (VR)
SZENT MÁTYÁS APOSTOL
Ünnepe:
a világegyházban május 14.,
a magyar naptárban február 24.
Ha a tizenkét tanítványról
beszélünk, akik nyilvános működésének éveiben a legközelebb álltak Jézushoz,
nem lehet szó nélkül elmenni az áruló Júdás mellett, kinek személye a
keresztény gondolkodás és teológia számára minden időben nehezen föloldható
botrány volt. Bár egyfajta üdvösségtörténeti beállítottságú teológia szerint
Júdás nem tett semmi mást, csak amit az isteni megváltó szándék megengedett, a
keresztény hagyomány gonosz és kétségbeesett véget tulajdonított neki. Máté evangéliuma
szerint (27,5) fölakasztotta magát. Az Apostolok Cselekedetei szerint Péter ezt
mondta: ,,amikor lezuhant, kettérepedt, és kifordultak a belei'' (1,18). Dante
a Caesar-gyilkos Brutusszal és Cassiusszal együtt a pokol legmélyére helyezte,
az ördög három szájának egyikébe (Pokol 34,55 sk.).
Jézus árulójának lehetséges
indítékai felől a hittudósok és a történészek különféle elméleteket állítottak
föl. Csalódott talán Júdás a Jézushoz fűzött messiási reményeiben? Vagy talán
amiről a negyedik evangélium szerzője beszél, egyszerű pénzvágy vitte rá a
borzalmas tettre? (Jn 12,6; vö. Mt 26,14) A források semmiféle
felvilágosítással nem szolgálnak efelől. Éppen ezért Júdás egyszerű elítélése,
amely az áruló őstípusává teszi őt, s az árulás bűnének minden súlyát egyedül
rá helyezi, éppen olyan tévesnek látszik, mint az a kísérlet, amely hibáját
túlzott dramatizálással érthetővé és menthetővé akarja tenni.
Iskarióti Júdásról szólni
kellett, ha Szent Mátyásról akarunk beszélni. A jeruzsálemi kicsiny közösség Jézus
feltámadása után, még pünkösd előtt Júdás helyett egy másik apostolt akart
választani egyfajta istenítélettel (ApCsel 1,15--26). Lukács ránk hagyományozta
Péter beszédét, melyben így érvelt: ,,Kell tehát, hogy azok közül, akik mindig
velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk járt- kelt, kezdve János
keresztségétől egészen mennybevétele napjáig, valaki velünk együtt tanúskodjék
feltámadásáról''. Két jelöltet állítottak, akik megfeleltek ennek a
feltételnek: Barnabást és Mátyást. A sors Mátyásra esett, és őt sorolták az
apostolok közé.
Mátyás további sorsa
ismeretlen előttünk. Az apokrif András és Mátyás cselekedetei állítása szerint
a missziós területek elosztása alkalmával ,,az emberevők országa'' jutott neki.
Ott Mátyást megvakították, s börtönbe vetették, de Isten visszaadta látását és
András csodálatos módon kiszabadította. A vértanúhalált állítólag lefejezés
útján szenvedte el. Emiatt bárddal szokták ábrázolni, és a keresztény mészárosok
és ácsok őt választották védőszentjükül.
Ereklyéit Ilona császárné a
4. században Trierbe vitette. Még ma is tiszteletben részesítik ott a Szent
Mátyás apátság bazilikájában. A tizenkettedik apostol, Mátyás sírja őrzésének
dicsőségét azonban magának igényli a római S. Maria Maggiore-bazilika és a
padovai S. Giustina is. Rómában a 11. századtól február 24-én ünnepelték Mátyást,
mert a Jeromos-féle martirológium ezen a napon emlékezik meg róla. Mivel ez a
böjti időbe esik, 1969-ben áttették május 14-re.
Szent Mátyásról az említett
forrásokon kívül csak a legenda rajzol eleven képet. Ott olvassuk: Amikor
Júdea-szerte prédikált, a vakokat látókká, a leprásokat tisztává tette és
kiűzte az ördögöket; a bénáknak visszaadta a járásukat, a süketeknek a
hallásukat, a holtaknak az életüket. Amikor sok csodájáért bevádolták, ezt
mondta a főpapnak: ,,A ťgaztettekrőlŤ, amelyekkel vádoltok, nem sokat tudok
mondani, mert kereszténynek lenni nem gaztett, hanem a legnagyobb dicsőség!''
Ketten tanúskodtak hamisan ellene, és megkövezésre ítélték. Csak azt kérte,
hogy a köveket temessék el vele együtt. Kitárt karokkal adta vissza lelkét az
égnek: Mátyás, aki a törvény alapos ismerője, tiszta szívű, bölcs szellemű, a
Szentírás kifejtésében éles elméjű, a tanácsadásban megfontolt, az igehirdetésben
bátor volt, ily módon egyesült Urával.
Deus caritas est
Enciklika-kiadási rekordok
XVI. Benedek
pápa első enciklikája, a Deus caritas est – Az Isten szeretet – eddig 1
millió 115 ezer példányban kelt el Olaszországban. Ez abszolút rekordot
jelent a pápai enciklikák iránti érdeklődés terén. Másik figyelemre méltó tény,
hogy XVI. Benedek pápának a keresztény szeretetről szóló enciklikája a laikus
kultúra fellegváraiban, a Feltrinelli kiadó könyvesboltjaiban is a legkeresettebb
könyv. Az enciklika január 25-én jelent meg, először a Vatikán honlapján
(www.vatican.va). Nem sokkal korábban került sajtó alá az olasz „Famiglia
Cristiana” hetilap, amely az enciklikát több millió példányban tette közzé. A
lap alig néhány órával az enciklika hivatalos közzététele után került
kiszállításra. Hasonló módon terjesztették a katekizmus kompendiumát, amely a
Libreria Editrice Vaticana és az Edizioni San Paolo együttműködésével jelent
meg.
A Vatikáni
Rádió már hat nappal a nyilvánosságra hozatal után jelentette, hogy az
enciklika olyan példányszámban fogy Olaszországban, hogy már a harmadik kiadást
kellett megjelentetni. Január 25. és 31. között 500 000 példányt adtak el. A
könyvesboltokon kívül mintegy 4000 árusítóhelyen hozzá lehet jutni az enciklikához
Olaszországban, így autópályák melletti pihenőhelyeken, a repülőtéren, de még a
nagy bevásárlóközpontokban is. A pápai körlevél megjelenése után minden nagy
újság címlapján szerepelt. A katolikus L’Avvenire „A szeretet megnyilvánulása”
címmel, a balközépen álló „Repubblica” pedig „Az egyház kívül áll a politikán” címmel
ad közre összefoglalót az enciklikáról.
Ám nemcsak
Olaszországban, hanem világszerte bestseller lett az enciklika. Első helyen
ugyan Itália áll, de nagyon keresett az angol és a spanyol fordítás is. A német
kiadást a Német Püspöki Konferencia kedvező áron kínálja az érdeklődőknek.
Az enciklikát Oroszországban is igen jól fogadták. Tadeusz Kondrusiewicz
moszkvai érsek úgy véli: „Az orosz média nagyon érdeklődő, hiszen olyan téma
ez, amelyről más vallási tekintélyek nem beszélnek. … Sok újságíró meglepve
látja, hogy a pápa nem fél a szeretetről, s azon belül annak testi
jelentéséről, az Éroszról beszélni.” A körlevél szintén érinti Oroszország
egyik aktuális kérdését, az újra és újra jelentkező feszültséget ortodoxok és
katolikusok között: Benedek pápa az enciklikában kijelenti: az egyház karitatív
munkája során sohasem fog a prozelitizmus, vagyis az ortodox hívők katolikus
egyházba való csábításának hibájába esni.
(Magyar Kurír)
A Bizalom napjai Esztergomban
Minden
évben sok magyar fiatal jár Taizébe és az európai taizéi találkozókra. Néhányan
közölük azt javasolták, hogy legyen egy kisebb találkozó Magyarországon is.
Március végén Esztergomban, a magyar-szlovák határon kerül sor a bizalom zarándokútjának
újabb állomására. A Bizalom napjait az imádság, a közös gondolkodás és az
egyszerű vendéglátás jellemzi. A résztvevők családoknál kapnak szállást. A vendéglátó
közösség az Esztergom-Belvárosi Plébánia, amely a taizéi testvérekkel együtt
szeretettel várja a 16-35 év közötti fiatalok jelentkezését. A találkozóra 2006
március 24. (péntek) és március 26. (vasárnap) között kerül sor. A találkozó
programját a közös imák, a taizéi testvérek által tartott bibliai bevezetők,
kiscsoportos beszélgetések, műhelyfoglalkozások, különböző témákról tartott
beszélgetések, énekekpróbák és a város megismerése teszik ki.
További tudnivalók a http://www.taize.fr/ oldalon.
Bűnbánatról
Könyörgőn kérlek,
kedves, jó testvérek, mindnyájatok vallja be bűnét, amíg tart éltetek, s amíg
még gyónástokat végezhetitek s penitenciátok; és a paptól nyert föloldozás még
tetsző az Úr előtt! (Szent Ciprián)
Vétkezett
Dávid, mint királyok szokták, de bűnbánatot tartott, mit nem szoktak királyok!
(Szent Ambrus)
Akikre Jézus
rátekint, fakad a sírásra mind [miként Péter]. (Szent Ambrus)
Tedd szentté
magad, és szentté lesz a közösség. -- Ha magadat mentegeted, Isten vádol téged.
Ha vádolod magad, Isten lesz mentséged. (Assisi Szent Ferenc)
Mégha egyetlen
"kicsi bűnt" követtem volna is, -- bőséges okom volna, hogy életen át
sírjak rajta. (Assisi Szent Ferenc)
Bűnbánatban
keresztségünk megújítjuk. Bűnbánat Istennel szerződés szívünkben, új életre kezdőn.
-- A bűnbánat [szentsége] remény leánya, reményvesztés lerázása. Bűnbánat:
minden csapásunknak önkéntes, hű elviselése. (Lajtorjás Szent János)
Ha bűnözőt
látsz, bűnre indulót, hullj térdre ő előtte: a lábait ölelve rimánkodj, sírj,
hogy megmentsd őt. (Aranyszájú Szent János)
Hirdetéseink, ünnepeink
21. kedd Damiáni Szent Péter
22. szerda: SZENT PÉTER APOSTOL
SZÉKFOGLALÁSA
23. csütörtök: SZENT POLIKÁRP
24. péntek: SZENT MÁTYÁS APOSTOL
·Február 26-i hétvégén a
perselyadományokat az egyházi iskolák javára ajánljuk fel. A püspök atya külön
engedélyével egyházközségünk az Apor iskolának utalja az adományokat.
·Február 26-án vasárnap este
az esti 6 órai szentmise után lesz a soron következő képviselőtestületi ülés.
Kérjük a munkacsoportok vezetőit, hogy az ülésekről készült jegyzőkönyvet
előtte adják le a plébánián.
·Keresünk a győrújbaráti lelkigyakorlatos
házba gondnokot, kérjük az érdeklődőket a plébánián jelentkezzenek. Valamint keresünk
olyanokat akik egy körzet katolikus hívek összeírását, az egyházközségi adó
beszedését vállalják.
neten: szentlelek.extra.hu
gyertya.fw.hu
postaláda:
kalmankamo@axelero.hu