Életet a léleknek!
2006. március 5. A Szentlélek templom lapja Nagyböjt 1.
Vasárnapja
Szellőivel, folyóival
oly messze még a virradat!
Felöltöm ingem és ruhám.
Begombolom halálomat.
(Pilinszky János)
Olvasmány Ter 9, 8--15
Isten a vízözön után szövetséget köt Noéval és utódaival.
A vízözön után Noé kijött a bárkából, és hálaáldozatot mutatott be. Ekkor Isten így szólt Noéhoz és fiaihoz, akik vele voltak: ,,Íme, szövetséget kötök veletek, utódaitokkal és minden élőlénnyel, amely veletek van: a madarakkal, a háziállatokkal és az összes mezei vaddal, mindennel, ami kijött a bárkából, a föld minden állatával. Megkötöm veletek szövetségemet, többé nem törlöm el valamennyi élőlényt a földről vízözönnel, és nem jön olyan áradat, amely elpusztítja a földet.''
Aztán így szólt Isten: ,,A szövetségnek, amely fennáll köztem és köztetek, meg a veletek levő minden élőlény között minden nemzedékre, ez lesz a jele: szivárványt helyezek a felhőkbe. Ez legyen a szövetség jele köztem és a föld között. Ha összegyűjtöm a föld felett a felhőket, és a szivárvány megjelenik a felhőkön, akkor megemlékezem szövetségemről, amely fennáll köztem és köztetek meg minden élőlény és test között. A vízből nem lesz többé vízözön, hogy minden lényt elpusztítson.''.
Szentlecke 1 Pét 3, 18-22
A keresztség titeket is megment, testvérek!
Szeretteim! Krisztus meghalt egyszer a bűnökért, az Igaz a bűnösökért, hogy Istenhez vezessen minket. A test szerint ugyan megölték, de a lélek szerint életre kelt. Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében Isten türelmesen várt, amíg a bárka elkészült. Ebben csak néhányan, mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által.
A vele
jelképezett keresztség most titeket is ugyanígy megment. Hiszen az nem a test
szennyének a lemosása, hanem könyörgés az Istenhez, hogy adjon tiszta
lelkiismeretet Jézus Krisztus feltámadása által. Ő azután, hogy az angyalok,
hatalmasságok és erősségek az ő uralma alá kerültek, fölment a mennybe, és az
Isten jobbján foglal helyet.
Evangélium: Mk 1, 12-15:
Jézust megkísértette a sátán, és angyalok szolgáltak neki.
Abban az időben:
A Lélek kivitte Jézust a pusztába. Negyven napig kint volt a pusztában, és megkísértette a sátán. Vadállatokkal volt együtt, és angyalok szolgáltak neki.
Amikor Jánost elfogták, Jézus Galileába ment, és hirdette az Isten evangéliumát: ,,Betelt az idő, közel van az Isten országa. Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban.''
Milyen idő
„telt be”?
Amikor Pascal, a nagy francia gondolkodó és
természettudós megismerte e jövendölést a többi bibliai prófécia mellett,
megdöbbent pontos beteljesedésén. Így emlékezett vissza arra, hogy sok-sok évi
eredménytelen keresés után hogyan talált Jézus Krisztusra: "Kutatni
kezdtem, vajon Isten nem hagyott-e magáról valami jelet a világban? Különféle,
egymással ellentétes vallásokat látok, következésképpen mind hamis, kivéve
egyet, amelyik nem az. Mindegyik a maga tekintélyére hivatkozva követeli, hogy
higgyenek benne, és fenyegeti a hitetleneket. Ezen az alapon tehát nem hiszek
bennük. Mert akárki mondhatja, kijelentheti, hogy ő próféta. Ám azt látom, hogy
a keresztény vallásban beteljesedett jövendölések vannak, ezt pedig egyik sem
mondhatja el magáról. ... A Jézus Krisztust bizonyító legnagyobb érvek a
jövendölések. ... Már az is végtelen tudást tételezne fel, ha egyetlen ember
írta volna meg egy könyvben a Jézus Krisztusra vonatkozó összes jövendölést,
eljövetelének idejét és módját, s aztán Jézus valóban e jövendölések szerint
jött volna el. Itt azonban sokkal többről van szó: négy évezreden át egymást
követő férfiak szakadatlan soráról, akik eltérés nélkül jövendölik ugyanazt az
eljövetelt."
Isten önkénteseinek
II. János Pál pápa így ír Christifideles Laici kezdetű
enciklikájában: „A világi hívőnek sajátos és megkülönböztető vonása a világba
tartozás… a világnak mindenféle feladatában és munkakörében a családi és a
társadalmi élet megszokott körülményei között… hívja őket az Isten, hogy …
belülről szenteljék meg a világot, az Evangélium szelleme szerint helytállva a
maguk feladatában, és így elsősorban életük tanúságával, hitük, reményük és
szeretetük ragyogásával mutassák meg másoknak Krisztust.”
Ezt kiáltotta XII. Pius pápa is a világhoz intézett
rádióüzenetében 1956. november 10-én a társadalomból Istent kiszorítani akaró
ideológiák, és különösen a magyarországi események láttán. „Isten lesz az
erőtök. Isten, Isten, Isten! Visszhangozzék e szavakba nem foglalható név,
minden jog, igazságosság, béke forrása. Visszhangozzék parlamentekben, tereken,
otthonokban, üzemekben…”
A pápa felhívása kapcsán Chiara Lubich akkor így írt a
Fokoláre Mozgalom követőihez: „Kell lennie egy olyan társadalomnak, mely
visszahelyezi Istent az Őt megillető helyre. Lehetetlen, hogy Istennek ne
legyen egy keresztényekből álló, összetartó serege, akik mindenüket odaadják,
hogy megmentsék Őt az emberiség számára, és az emberiséget neki!
A világ földi mennyországot ígér, és megöli a lélekben
levő életet ….
Isteni erő a világban azok közössége, akiket a lehető
legerősebb kötelék fűz össze: a kölcsönös szeretet, mely a rossz támadásaival
szemben sérthetetlen isteni egységbe fogja össze a keresztényeket.
Jézus olyan tanítványaira van szükség, akik nemcsak a rendházakban, hanem a
világban is hitelesen élnek. Akik iránta és egyháza iránt való szeretetből,
önként követik Őt. Egy sereg önkéntesre, mert a szeretet szabad. Egy seregre,
mert fel kell építeni egy új társadalmat, amelyben a szeretet mellett ott ragyog
az igazságosság és az igazság. Amely felülmúlja mindazt, amit az emberek valaha
is megálmodtak a társadalomról, mert Isten ajándéka az gyermekei számára!”
Az önkéntesek arra törekszenek, hogy egy szív és egy lélek legyenek. Így teszik
láthatóvá a keresztény közösséget. A materializmus, a fogyasztói társadalom, az
önzés és az erőszak világába a közöttük élő Jézus jelenlétének átütő erejét és
fényét viszik.
Az önkéntesek tevékenységének köszönhetően Isten
Országa az elmúlt években behatolt a társadalmi élet minden területére: a
családok világába, a munkahelyekre, az iskolákba, de a különböző
szakterületekre is, a politikától kezdve a gazdaságon és a művészeten keresztül
egészen a tudományokig. Tapasztalatuk igazolja, hogy a világnak olyan emberekre
van szüksége, akik úgy hoznak fényt és gyógyulást, hogy Krisztus él közöttük. Ő
az egyetlen, aki fel tudja építeni az új világot.
Fokoláre Mozgalom/Magyar Kurír
Lenyűgöző
Lenyűgöző JÉZUS
KRISZTUS
szelídsége.
Az alázatnak
is
Ő a
példaképe.
Tanuljuk meg
Tőle,
találtassunk
Benne,
tegyen
alkalmassá
rá az ISTEN
LELKE!
Füle Lajos
Remény a
kultúra tagjainak
Hamvazószerda liturgiája igen erőteljes jelképekkel
él. A hamu elválaszthatatlan a halál gondolatától, s ezt még megerősíti a
hagyományos felhívás: „Emlékezzél, ember, porból vagy és porrá leszel!” Azonban
ez mégsem egy kilátástalan, reménytelen valóság – hisz az ősbűn
elválaszthatatlan az üdvtörténettől. Isten, aki szeretetből teremtette az
embert, egyszersmind szeretetre alkotta meg őt, s ebből fakadt boldogsága a
Paradicsomban. A bűn által azonban az ember lerombolta ezt a boldogságot, s
ekkor hangzottak el Isten szavai: „Porból vagy, és porrá leszel!”
Mi mindannyian Ádám fiai vagyunk. Keressük a
boldogságot, s azt hisszük, megtalálhatjuk Isten nélkül. Nyilvánosan tilos
vallásról, Istenről beszélni, mert ez sérti a másként gondolkodókat –
ugyanakkor az állam olyan törvényeket diktál, amelyek ellenkeznek az isteni
normákkal s a tízparancsolattal. Ma, bár szégyenkezünk Auschwitz miatt, mégis
készek vagyunk sokhelyütt nyugodt lelkiismerettel bevezetni az eutanáziát,
először csak a gyógyíthatatlanoknak, aztán az öregeknek, a szenvedőknek, majd
végül még a gyermekeknek is. Az ember manipulálja az életet, isten akar lenni,
ledöntve a felsőbb rendű erkölcsi normákat. A közvélemény, amelyet oly sokan
befolyásolnak, végül minden fölött szemet húny.
Mi, keresztények is ennek a kultúrának, társadalomnak
vagyunk tagjai, ezért a hamut fogadjuk fejünkre ezen társadalmi bűnök
engesztelésre is. De ugyanakkor vezekeljünk személyes bűneinkért is. A hamu
legyen személyes törékenységünk jelképe. Gyengeségünké, amelyet Isten szeretete
ölel fel. Isten nem csak büntetést ígért a Paradicsomban a bűnbeesés után,
hanem Megváltót is. Ezért a hamvazószerdai liturgia a reményről szól, az evangélium
szavai szerint: „Térjetek meg, és higgyetek az Evangéliumban!” (Mk 1,15). A
böjttel, a hamvazkodással a megtérés útján kell elindulnunk, hogy a bűnbánat
fegyvereivel győzzük le a gonosz szellemét.
Jó
nekem, Uram
Jó nekem, Uram, havas, téli
tájon,
Jó nekem, hogy a szívem vérig fájjon,
Jó énnekem vadon-egyedül lennem,
Jó, hogy a lélek búgva nyögjön bennem.
Jó nekem, hogy kezed
kitapogatta,
Hol roskad a szív legjobban alatta,
Hol a legfájóbb, legjobban hol reszket.
S odacsókoltad lángoló kereszted.
Jó nekem, hogy a kezed rám
nyújtottad,
Megragadtál, szegény ügyefogyottat,
És egy rántásra, minden gyökerestül
Kiszakítottál én drága földembül.
Jaj, hogy ropogott a szegény
gyökérzet!
Minden kis ér vörös patakban vérzett.
A tépett test, hogy remegett kezedben,
Sok hosszú éjen zokogott imetten.
De Te, Uram, a jajra nem
hallgattál.
Kitépve, csonkán addig rázogattál,
Míg lepergett száramról remegve
A legutolsó kis homokszemecske.
És most, Uram, most itt
fekszem kezedben,
Tépetten, árván, fájón, megepedten,
Alázatosan hajlott homlokommal,
Egyesegyedül teveled, Urammal.
De jó nekem a Te kezedbe
esnem,
Soha ne engedj más helyet keresnem.
Most, most, Uram, most nincsen másom, látod,
Jöjj, melengesd föl halvány kis virágod!
Sík Sándor
Képviselő
testületi ülés
(2006. február 26.)
Beterjesztésre került az egyházközség 2005 évi
gazdasági beszámolója és a 2006 évi költségvetés tervezete. Az egyházközség a
bevételeit az előírásoknak megfelelően, a megszokott rend szerint tervezi. 2005
évben jelentősebb fejlesztési beruházási tételek voltak, a templom belső
márvány burkolatának újracsiszolása és fényesítése, a bejáratnál lévő Krisztus
szobor felállítása, valamint továbbított tételek között a szökőár és
árvízkárosultak javára szervezett kiemelt gyűjtések. 2006 éves tervben a
szokásos költségelemeken túl a plébánia felújítására (meszelés, vízvezeték
rendszer átépítésére és burkolatjavításokra) különített el fejlesztési keretet
valamint a megújulás évében a plébániai közösségek egyéb terveire áll
rendelkezésre elkülönített keretösszeg. A képviselő testület egyhangúlag
elfogadta az előterjesztést.
Munkacsoportok beszámolója
Liturgikus és pasztorális:
Összejövetel még nem volt, atyákkal még nem vették fel
a kapcsolatot. Mivel pap nélkül nem lehet működni, fel kell venni velük a
kapcsolatot és el kell kezdeni a munkát. Az ülésen két képviselő testületi tag
újonnan csatlakozott a csoporthoz és további tagok bevonását és megkeresését
javasolta a testület.
Családgondozási
karitatív:
Eddig két összejövetelt tartottak. Mind a két ülésen
első körben a családgondozás témakörével foglalkoztak. A második ülésre
meghívták Pap Zoltánt és feleségét egyházmegyei család referenseket, akik
segítettek a „hogyan” kérdésben elindulni és nagyon örültek a megkeresésnek és
lelkesen támogatják a kezdeményezést. Beszámoltak arról, hogy jegyes párok
részére most szerveznek házasságra felkészítő programot. Legközelebb március
24-én találkoznak a feleségekkel férjekkel együtt.
Cursillós
titkárság:
Az elmúlt időszakban két titkársági ülést tartottak és
4 cursillót 2 ifjúságit a soproni Szent Orsolya Gimnázium végzőseinek, valamint
két felnőtt cursillót. Ezek tapasztalatait megbeszélték a titkársági
összejövetelen. Fontos feladatuk, hogy a cursillós csoportok működjenek és újra
alakuljanak. Tervezik 1 napos kisebb zarándok utak szervezését, hogy akik nem
tudnak több naposon részt venni, azok is be tudjanak kapcsolódni a ilyen lelki
programokba. A következő alkalommal indul a cursillós iskola. Az egyházmegyében
működő cursillós csoportok összefogását el kell kezdeni ezen összefogás lelki
vezetője, segítője Juhos Ferenc atya lesz. Legközelebb március 7-én kedden
találkoznak.
Plébániai, templomi munkák:
Megbeszélés még nem volt, de kisebb csoportban
összejöttek és átbeszélték a feladatokat. Tervezik a munkacsoport
megalakítását, külső tagok bevonása a munkálatokba, ami már részben megtörtént.
A plébániai és templomi rendszeres takarító munkacsoport elindult. Eddig 10-12
hölgy vállalta a rendszeres segítséget, további jelentkezőket még várnak. A
plébániai vizesblokkok felújítása elkezdődött, a torony átalakításának
tervezése elkezdődött. Szóba került a plébánia udvar
rendezés és a meszelés lebonyolítása. Javaslatként hangzott el a 20 éves
ünnepségre a templom belső terének művészi alkotással történő kiegészítésének
elindítása.
Kommunikációs,
megújulási:
2 ülés volt. Első körben előadás
sorozatot indítunk a megújulás évében, a lelki megújulásra való felkészüléshez.
Az előadás sorozat minden hónap harmadik vasárnapján a két szentmise között
lesz, mottója: „Élet a II. Vatikáni Zsinat után”. A tavaszi előadás sorozat
nagyvonalakban készen van, hamarosan elkezdjük hirdetni. Az előadások után a
témával kapcsolatban beszélgetésre várjuk a résztvevőket a plébánián.
Átbeszélt, de még be nem fejezett téma, mind a fiatalok, mind a más korosztályú
hívek plébániához való kapcsolódásának kérdése. Legközelebb összejövetel
március 1.
Gazdasági:
A bizottság ülésezett, elkészítette a
gazdasági tervet és beszámolót. Több ember bevonásával kialakítottak egy csoportot,
akik az egyházközségi területi felosztásával elkezdték az egyházközség
tagjainak összeírását és az egyházközségi hozzájárulás beszedését. Az első
időszak tapasztalatai alapján szépen indult ez a tevékenység.
Egyéb felvetett témák:
Pünkösdi búcsú közösségi programjának újraindításában
határozott a képviselő testület. A formája: idén búcsúi bál lesz pünkösd napján
este. A testület felelőst bízott meg a rendezvény megszervezésre, az
egyeztetésekre és a szervező csapat felállítására. Plébániára püspöki határozat
alapján bevezetésre kerül az Internet. Jelenleg egy az Apor Iskolától kapott
számítógép áll rendelkezésre. Képviselő testület a megújulás jegyében április
22-én egynapos közös együttlétet szervez, mely családtagok, érdeklődők számára
is nyitott lesz.
A Szent
Negyvennapban a szenvedő Jézusra
tekintünk, aki értünk adta életét, s feltámadt. Arra törekszünk, hogy legyünk
készek Vele egyesülten meghalni a bűnnek (önzésünknek), s Vele éljük a szeretet
föltámadott életét.
A nagyböjt a szeretetből vállalt önmegtagadásoknak is
ideje: Gondoljuk végig kapcsolatainkat, napirendünket, hibáinkat - s
fogalmazzunk meg magunknak bizonyos lépéseket (konkrét tetteket vagy
lemondásokat), amelyek segítségével előrehaladunk Isten és a felebarátok
(elsősorban legközelebbi felebarátaink) szeretetében. Ezt az előrehaladást
szolgálhatják:
·
· a felebaráti szeretet konkrét tettei (erre részletes
javaslatot tesz az alábbi heti program),
·
· az imádságban való elhatározások (rendszeres reggeli
ima, szentmise-szentáldozás, szentséglátogatás stb.),
·
· komoly gyónás (komolyabb felkészüléssel, elhatározásom
megtervezésével),
·
· böjt, önmegtagadás - szoktak beszélni a száj böjtjéről
(pl. lemondás nyalánkságokról, vagy csak 3-szori étkezés), a szemek böjtjéről
(fegyelmezem magam nézelődésemben, s többet gondolok Isten jelenlétére;
tartózkodok a TV-től stb.), a nyelv böjtjéről (nem beszélek túl sokat;
igyekszem csak jót mondani másokról), a fül böjtjéről (nem kíváncsiskodok "fülemmel";
nem szól folyton a zene - hallgatok Istenre).
(Vigyázz! Ne tégy több elhatározást, mint amennyit
örömmel tudsz vállalni!!! Jó, ha minden napra vállalsz egy-egy lemondást és
teszel valamit szeretetből. Elhatározásaidat kiválaszthatod az egész Szent
Negyvennapra vagy válthatod hetente, esetleg néhány naponta.)
A harmadik évezred hajnalán az egyház több dolgot
lelkére köt a katolikusoknak: Mindenekelőtt hogy közösségeink legyenek az ima -
s nemcsak a kérő, hanem a dicsőítő imának is iskolái legyenek a közösségi
szeretet iskolái: törekedjünk arra, hogy legyünk egy, amint egy az Atya a
Fiúval, s így Jézus megjelenhessen közösségeinkben, s a világ ebből ismerhesse
meg Istent.
A katekumenátust záró "lelkigyakorlat" ez az
idő. A katekumenek a húsvéti szentségekben éppen azt kérik, hogy a Lélek
egyesítse őket Jézussal: az Ő halálával és feltámadásával. De ez az időszak az
egész közösség ünnepe is, hiszen mindannyiunkat hív, hogy éljük át
megkereszteltségünk titkát: azaz szeretnék, hogy önmagukban és közöttünk,
állandóan jelen lehessen Ő, a Feltámadott. A Szent Negyvennap vasárnapi
olvasmányai a legjobb útmutatóink a Jézussal való benső találkozás útján. A
hamvazás jelentése: Semmi vagyok Isten előtt! De ha megvallom semmiségemet
embertársaim előtt azzal, hogy őket szeretem = értékesnek tekintem, akkor Isten
végtelen szeretetében, Istenben élhetek. Erre hív a szent negyvennap. Mit éljek
e héten? Fogalmazzam meg nagyböjti elhatározásaimat! - Minden reggeli imában
gondoljak arra, hogy legközelebbi embertársaim, akikkel ma találkozom,
értékesek Isten előtt. Így szóljak ma hozzájuk, így szerezzek nekik legalább
egyszer örömet.
Aki imádkozik azért, hogy jöjjön el Isten országa, az
kétségtelenül helyesen teszi, ha azért imádkozik, hogy Isten országa benne
megerősödjék, gyümölcsözzék és beteljesedjék. Hiszen a szentek mindegyikében
Isten uralkodik... A tökéletes lélekben ott van az Atya, és az ilyenben az
Atyával együtt uralkodik Krisztus, eme szavai szerint: „Hozzá megyünk, és
lakást veszünk nála” (Jn 14,23)... Ha azt akarjuk, hogy Isten uralkodjék
bennünk, akkor semmi módon „se uralkodjék a bűn a mi halandó testünkben” (Róm
6,12), hanem sanyargassuk „tagjainkban azt, ami földies” (Kol 3,5), és „hozzunk
gyümölcsöt a Szentlélekben”, hogy bennünk Isten uralkodjék Krisztussal."
Origenésznél szebben nem magyarázhatnánk "Isten országát".
Isten országa tehát kezd megvalósulni a hívő,
kegyelemben élő emberekben. Ezek az emberek alkotják az egyházat, amely - a II.
vatikáni zsinat szerint - nem azonos Isten országával, hanem csak annak
csírája. Ez az egyház - ugyancsak a zsinat tanítása szerint - kegyelmi valóság,
mert a feltámadt Krisztus lelke élteti, és az életszentség gyümölcseit termi
hűséges tagjaiban; de ugyanakkor látható társaság is, bűnös tagokat is foglal
magában, ezért állandó megtérésre, bűnbánatra van szüksége tagjaiban,
szervezete állandóan reformokra szorul. Szó szerint: "Krisztus szent,
ártatlan, szeplőtelen” (Zsid 7, 26), „bűnt nem ismert” (2Kor 5,26)..., az
egyház viszont bűnösöket foglal magában, egyszerre szent is és folytonos
megtisztulásra is szorul, a bűnbánatnak és a megújulásnak útját járja
szüntelen." (Lumen gentium 8)
Hirdetéseink,
ünnepeink
kedd
Szent Perpétua és Felicitász
szerda
Istenes Szent János
csütörtök
Római Szent Franciska, Savio Szent Domonkos
··Akik hamvazó szerdán nem tudtak részt venni a hamu megszentelésének és
a hamvazkodás szertartásán, azok a szentmisék végén hamvazkodhatnak. A
megújulás évében nagyböjt Krisztus hozzánk intézett személyes üzenete:
„Térjetek meg és higgyetek az evangéliumban”
··A nagyböjt idején minden pénteken tartsunk böjti napot, ½ 6-kor
keresztútra várjuk a híveket.
··Jövő héten kedden cursillós titkársági ülés és iskola lesz az esti 6
órai mise után, minden cursillót végzettet várunk.
··Jövő héten délután 4 órai szentmise keretében lesz a családi mise.
··Már előre hirdetjük, hogy megújulás évének keretében előadás sorozatot
szervezünk. A tavaszi program első előadása március 19-én vasárnap délután öt
órakor lesz itt a templomban, majd kötetlen beszélgetés az elhangzottakról a
plébánián. Szeretnénk hívni mindenkit, erre a programsorozatra, a plakátok jövő
hétre készülnek el.
··Nagyböjti lelkigyakorlat cursillót végzett férfiak és nők részére
március 23-26 lesz megtartva.