2007. november
Olvasmány: 2Sám 5,1-3
Elment erre Izrael valamennyi törzse
Dávidhoz Hebronba, hogy mondja: ,,Íme, mi a te csontod, s a te húsod vagyunk.
Tegnap is, tegnapelőtt is, amikor Saul volt a királyunk, te vezetted ki és be
Izraelt, s az Úr azt mondta neked: ,,Te legeltesd népemet, Izraelt, s te légy
Izrael fejedelme.'''' Elmentek tehát Izrael vénei a királyhoz Hebronba, s Dávid
király szövetséget kötött velük Hebronban az Úr előtt, ők pedig felkenték
Dávidot Izrael királyává.
Örömmel adjatok hálát az Atyának, aki
méltókká tett titeket arra, hogy nektek is részetek legyen a szentekkel a
világosságban. Kiragadott minket a sötétség hatalmából, s áthelyezett szeretett
Fiának országába. Benne van a mi megváltásunk, a bűnök bocsánata. Ő a láthatatlan
Isten képmása, és minden teremtmény elsőszülöttje, mert benne teremtetett
minden az égben és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, a trónusok és
uralmak, a fejedelemségek és hatalmasságok. Minden őáltala és őérte
teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn. Ő a testnek, az
egyháznak a feje; ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy az övé
legyen az elsőség mindenben. Mert úgy tetszett az Atyának, hogy benne lakjon az
egész teljesség, és hogy általa engeszteljen ki magával mindent, ami a földön
és a mennyben van, azáltal, hogy békességet szerzett keresztjének vérével.
A nép bámészkodva állt ott, a
főemberek pedig így gúnyolták őt [Zsolt 22,8]: ,,Másokat megmentett, mentse meg
most magát, ha ő a Krisztus, az Isten választottja!'' A katonák is gúnyolták
őt. Odamentek, ecettel kínálták, és azt mondták: ,,Ha te vagy a zsidók királya,
szabadítsd meg magadat!'' Felirat is volt fölötte: ,,Ez a zsidók királya.'' A
megfeszített gonosztevők közül az egyik szidalmazta: ,,Nem a Krisztus vagy te?
Szabadítsd hát meg magad, és minket is!'' De a másik leintette ezekkel a
szavakkal: ,,Nem félsz Istentől? Hiszen te is ugyanazt a büntetést szenveded!
Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését vesszük, de ez itt semmi
rosszat sem cselekedett.'' Aztán így szólt: ,,Jézus, emlékezz meg rólam, mikor
eljössz országodba.'' Ő azt felelte neki: ,,Bizony, mondom neked: még ma velem
leszel a paradicsomban!''
Krisztus pásztor-király, a kozmosz
királya, keresztrefeszített király
Brazília régi fővárosa, Rio de Janeiro
kikötője fölött emelkedik a
Az útikönyvek beszámolnak a szobor
lenyűgöző hatásáról. Azt írják, hogy amikor a hajó éjszaka befut a kikötőbe, az
utasok nem tudják tekintetüket levenni a reflektorfényben tündöklő márványszoborról.
Rabul ejti őket a monumentális szépség varázsa.
Krisztus Király ünnepén mi nem egy
élettelen szoborra, hanem az élő Jézus varázsos egyéniségére emeljük
tekintetünket.
Minket is rabul ejt Krisztusnak nem a
képmása, hanem a jelleme. Őt nem a koronázási ékszerek: a korona, jogar, palást
teszik királlyá, hanem személyiségének uralkodó vonásai. A mai ünnep három
olvasmánya három oldalról közelíti meg Krisztust, a királyt. Az ószövetségi
olvasmány bemutatja, mint
Pásztor-királyt
Ősatyja, Dávid király, már előképben sejtette ezt a vonást. Őt az úr a
legelőről, a juhok mellől hívta el. Azt a feladatot bízta rá, hogy védje meg a
filiszteusoktól a választott népet, egyesítse a törzseket és táplálja szellemi
táplálékkal. Dávid, a pásztor-király előképe volt Krisztus Királynak. Ő is
szelíd módszerrel vezette népét. A gyengét megerősítette, az eltévedtet
visszavezette, a sebesültet bekötözte, a hűségesnek gondját viselte. Krisztus
királyságának emberi oldalát mutatja be, hogy Ő pásztorkirály, aki utánunk jön,
gondoskodik rólunk. Nem ír le bennünket, akkor sem, ha elkódoroltunk mellőle.
A kozmosz királya.
Sokszor olvastuk már a Kolosszei levél
Krisztus himnuszát. Legtöbbször azonban átfutottunk rajta. Nem mélyedtünk el a
szöveg fantasztikus mélységében. Szent Pál ebben a levélben fejti ki Krisztus
kozmikus királyságát. Ő az egész világegyetem királya: „Az Atya általa, érte és
benne teremtette a mindenséget…” Hogyan kell ezt értenünk? Egy csepp dogmatika:
Az Atya megismerve saját magát, öröktől fogva szüli a maga képét, a Fiút.
Ugyanebben a megismerésben tudja azt is, hogy kifelé hogyan válik tökéletessége
utánozhatóvá.
Ennek a megismerésnek alapján teremti
meg Jézus Krisztus emberségét. Jézus emberségének megteremtésével válik csak
nyilvánvalóvá, hogy teremtés egyáltalán lehetséges. Vagyis, hogy Isten
tökéletessége egyáltalán kifejezhető-e teremtményi síkon. A Názáreti Jézus
emberi alakjában a végtelen Isten véges vetülete. A moziban a vetítőgépből árad
a színeknek, a fénynek, a mozgásnak a gazdagsága. Amíg csak a sugárzást látjuk,
nem biztos, hogy ez síkban felfogható képpé össze tud állni. Ha eléje teszünk
egy fehér vásznat, akkor derül ki, hogy síkban is visszaadható mozgás
formájában a gépből sugárzó kép. Mármost, ha egyszer lehetséges volt Istennek
kimondani magát az emberi valóságban, Krisztus emberségében, ebből
következik, hogy a többi ember teremtése
is lehetséges és hogy minden ember Isten képe lesz. A megvalósítás rendjében a
sorrend: az anyagvilág…, az ember…, végül Krisztus emberségének… teremtése. A
szándék rendjében ez fordított.
Az ember teremtésének magyarázatát tehát
Krisztusban kapjuk meg. Ő, az elsőszülött, nem maradhatott testvérek nélkül.
Neki szüksége volt azokra, akikkel megoszthatja istenfiúi örökségét. Ezt akarja
kifejezni Szent Pál: „Az Atya mindent általa és érte teremtett.” (Kol 1,15) Az
ember tehát Krisztus megtestesülésében találja meg létének végső értelmét. Így
Krisztus az egész emberiség, sőt az egész anyagi világnak középpontja és
Királya!
A keresztrefeszített király.
A tanítványok Krisztustól azt kérdezték:
„Uram, mostanában állítod helyre Izrael országát?” Jézus azonban elutasította a
földi királyságot. A kereszten viszont királyként viselkedett. A halál utáni
ország királyaként a jobb latornak megígérte: „Még ma velem leszel a mennyek
országában!” A keresztrefeszítés jelenete ezért nem véletlen került a mai mise
szövegébe. Az Egyház rá akar mutatni, hogy Krisztus az örök élet Királya.
Az Egyház sokféle Krisztus ábrázolást
ismer. A liturgia is sokféle Krisztus alakot állít elénk. A teológia is
felsorolja a Krisztus-modelleket. A képzőművészet számtalan formában ábrázolja
Krisztust. De mindezek fölött legdöntőbb a saját Krisztus-képünk. Az
evangéliumokból és elmélkedéseinkből alakítsuk ki magunk Krisztusát. Ezt a
hiteles Krisztust kövessük, és térden állva, hosszan felnézve arcára engedjük,
hogy rabul ejtse szívünket.
Thorwaldsen Krisztus szobra áll
Koppenhága egyik templomában. Egy turista csalódással nézte a szobrot. A
templom őre figyelmeztette: „Térdeljen csak le, úgy nézzen fel Krisztus
arcára!” Így már észrevette lenyűgöző szépségét.
Térdeljünk le mi is sokszor Krisztus
elé. Nézzünk
elmélyülten az arcára. A hiteles krisztus-arcon felfedezzük az emberi
vonásokat: a Pásztor Királyt, az isteni vonásokat: a Mindenség Királyát és a
szenvedő ember végső reménységét: a keresztrefeszített Királyt. Belefeledkezve
szépségébe mondjuk, énekeljük: „A
világnak Krisztus kell, a világnak kellesz te is, mivel te Krisztushoz
tartozol!” Ámen.
Jézus Krisztus mindenkiben
Szabad és kell keresnünk Krisztust mindenkiben!
És az Óban az Újszövetség szerint Őt föllelnem! Ádámban álom ráborul, hogy Éva
keljen ki az álmibul! Krisztusra ráhull kereszt kínhalála, hogy Egyházát szent
oldalából megformálja. Mint Éva kél az alvó oldalábul, -- úgy kél az Egyház,
hol Krisztus oldalán amíg a kéz titkos lándzsát fúr! A Szentség titkai ott
folynak ki a Szívből, amíg az Egyház születik: tisztító víz és éltető Vér ahogy
kiömlik. Akad-e hát még valaki, hogy kétségbe vonja: a múltban ott rejlik Jövő,
az Ótörvény lett az Újért! Mert vallja Apostol maga: Ádám az Eljövendő előképe:
"Ő volt képe annak, Akinek jönnie kell" (Róm 5,14). (Szent Ágoston:
124. beszéd)
Templomablak
Rácsa
rozsdás,
kerete málló,
emitt moh lepi,
amott pókháló, -
sütheti napfény
sötét örökre,
mint világtalan,
bús világtalan,
agg világtalan
húnyt szeme gödre.
De
ki belép
a tág, iromba,
boltozatos,
hűvös templomba
s belülről pillant
ablakára,
megdöbbenten áll,
elbűvölten áll:
Nézz a csodára!
Színek zengése!
Fények zúgása!
Mártír mosolya!
Szűz vallomása!
Kék, ami békül,
piros, mi lázad!
Magasba ragad,
a mennybe ragad
lángtünemény
és tűzkáprázat!
Ó,
titkok titka:
a földön itt - lent
belülről nézzen
mindenki mindent,
szemet és szívet
és harcot és békét! -
Áldja meg az Úr,
áldja meg az Úr
a belülről látók
fényességét!
Kik
csak az utcán
járnak-kelnek
szépséget rajta
nem igen lelnek,
kíváncsi szemmel
rá nem tapadnak;
csak egy karika,
szürke karika,
ólomkarika,
vén templomablak.
Dsida Jenő
Tanúságot
tenni az igazságról
Mindenekelőtt
ne hagyjuk, hogy befolyásoljon és legyőzzön minket az a mentalitás, amely
Istent zárójelbe akarja tenni, és úgy akarja élni az életet, mintha Isten nem
is létezne.
Az elsődleges
és leghitelesebb tanúságtétel Krisztus igazságáról az, ha Krisztus szerint
élünk, Krisztust követjük mindennapi életünkben. Azután szükség van
természetesen a szóbeli tanúságtételre is. Arra a szóra, ami a feltámadott
Krisztust hirdeti, arra a szóra, ami a nagy krisztusi igazságokat hirdeti az
Isten képmására teremtett emberre vonatkozóan.
Manapság
ugyanis az Istenre, illetve az emberre vonatkozó két kérdés mindinkább
összefügg. Ha hiszünk Istenben, hihetünk abban is, hogy az ember nem egyszerűen
a természet világának egy darabja, hanem a természetet meghaladó valóság,
aminek sorsa végtelen és halhatatlan. Ekkor tudjuk igazán megbecsülni és igazán
szeretni az embert, és mindenesetben tiszteletben tartani minden ember életét
és méltóságát.
Még MA
velem leszel a paradicsomban!
Itt szólal meg egészen személyesen és
hozzánk a keresztnek az evangéliuma. Mert amikor már egészen közel volt a
halálhoz Ő is, meg az a jobb keze felől megfeszített gonosztevő is, az
megszólalt és ezt kérte tőle: "Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz
a királyságodba." És Ő, mintha mi sem lenne természetesebb, ezt felelte
neki: "Bizony, mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban."
Kinek mondta Ő ezt? Így olvassuk: egy
gonosztevőnek. És mivel érdemelte ki ez a gonosztevő ezt a nagy kiváltságot,
hiszen egész életében csak rosszat cselekedett? Ő maga is beismeri itt. Most
meg már lehetősége sincs arra, hogy bármit jóvátegyen, és ideje sincs arra,
hogy jót cselekedjék. Nem hivatkozhat semmiféle érdemére, amivel Jézust
meghatná és arrafelé hajlítaná, hogy könyörüljön rajta. Nem is hivatkozik semmi
ilyenre.
Mire apellál ez a mondat? Jézus
irgalmára és isteni nagyságára. Jézust a világmindenség királyának látja ott a
kereszten is, és így szólítja meg. Bizonyos abban, hogy semmit sem tehet már az
üdvösségéért, de nem is kell, mert Jézus mindent megtett azért, hogy még egy
ilyen ember is bejuthasson a mennyek országába, hogy egy elrontott élet végén
is az üdvösség következzék. Minden további nélkül? Nem minden további nélkül. A
kegyelem kiáradása után. De ő ebben a kegyelemben bízik, és egyedül a kegyelmes
Jézusban bízik.
Pontosan ez volt Jézusnak a küldetése.
Emberré lételének, szolgáló életének, kínhalálának, dicsőséges feltámadásának a
célja, hogy még ekkora bűnösök is bejuthassanak az Isten országába. Hogy
akármennyire elrontja az életét, itt bármikor fordulat következzék be, és egészen
más irányba haladjon az az élet. Pontosan ez volt az Ő nagypénteki
kereszthalálának a célja, hogy újra kinyissa a mennyország becsapódott kapuját
előttünk, és mehessünk Istenhez mint mennyei Atyánkhoz. És még azt is Ő végzi
el az ilyen gonosztevők szívében, hogy kiáltsanak hozzá. Még a hitet is Ő
ajándékozza, a bizalmat is a szívükben.
Mert milyen bizalom van ebben az
egyetlen egyszerű mondatban: "Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz
királyságodba!" Utolsó erejével belekapaszkodik ez az ember a megváltó
Krisztusba. Ezt a mozdulatot nevezi a Biblia hitnek. Mit tesz ő? Mit tehet?
Tudja azt, hogy rászorul Jézus segítségére. Tudja, hogy magán nem tud segíteni.
Komolyan veszi, hogy Jézus mindent megtett azért, hogy még rajta is lehessen
segíteni. Komolyan veszi, hogy Jézus az, akinek mondotta magát, ezért szólítja
meg így. Hiszi azt, hogy Ő a kereszten is király. És ehhez a nagy királyhoz
fordul segítségért.
Tőled megkaphatom és most már csak
egyedül tőled.
Hadd kérdezzem meg, hogy
tartasz-e te ott, ahol ez a gonosztevő? Ez a ma nagy kérdése. Bizonyos vagy-e
abban, hogy rászorulsz Jézus kegyelmére?
Király?
Napóleon Montholon grófhoz: Sándor, Cézár,
Nagy Károly, meg én, nagy birodalmat alapítottunk. De min alapult
tehetségünknek ilyen alkotása? Csupán erőszakon! Jézus az Ő birodalmát
szereteten, csak szereteten alapozta; és mindmáig milliók készek halni Érte!...
Gondolom, értek valamelyest az emberi természethez; én mondom önnek, mindazok
csak emberek voltak, ahogy én is ember vagyok, semmi más. Jézus Krisztus
azonban több volt, mint csak ember! ...1800 évnek szakadékán át Jézus Krisztus
küld egy igényt ránk, aminek mindennél nehezebb megfelelni... Mert Ő az
embernek a szívét kívánja, kívánja teljesen, föltételek nélkül, és íme az igénye
rögtön teljesítve van!... Ez a tény bizonyítja nékem tiszta meggyőzően az Úr
Jézus Krisztus istenségét. (Liddon Bumpton levelei: Napoleon beszélgetései,
III, 147)
Miért épít az ember templomot? Istenért,
hazáért, magunkért. És még valamiért. Azért, mert annál, hogy az ember saját
lelke templomában egyedül imádkozik, csak egy nagyobb dolog van, ha közös
célért együtt imádkozunk, s ezt cselekedjük az Ő emlékezetére.
Az építő hittel
hiszi, hogy a templom szent hely. Benne egyszerre jelenik meg a világ és az
ember, a bennünk élő isteni képmás tisztasága, Krisztus. A hívőknek a templom a
kapu, az Út, a felemelkedés Istenhez. Ezért kell minden időben templomot
építeni, vagy ha lerombolják, újra kell rakni a falakat.
A legdrágább újmisés ajándék
Vége az első szentmisének, a primiciának. Örömkönnyek
csillognak a szülők, a rokonok szemében. Gratuláló versikék, rövid, szívből
jövő jókívánságok hangzanak el..., csak az újmisés nővére áll szerényen,
csendben, minden gratulálót maga elé engedve..., ekkor az Édesanya kézenfogja
lányát, papfia elé vezeti és mondja: mondd el Ilonka, amit mondani akarsz!
Fontos, muszáj? Igen, add ajándékba testvérednek... És a ifjú pap nővére
megszólal: miután megszülettél,a következő évben voltam elsőáldozó. Azt mondta
a lelkiatyánk, hogy tiszta gyermekszívünkkel most bármit kérhetünk a drága
Jézustól, biztosan megkapjuk. Én akkor azt kértem Tőle, hogy te pap legyél. És
nem csak egyszer, hanem azóta minden szentáldozásomban megismételtem kérésemet,
egészen papszentelésedig, azóta pedig, míg élni fogok, azt fogom kérni az Úr
Jézustól, hogy szent pap legyél...! Csodálattal és végtelen hálával szívemben
köszöntem meg az addigi imáit, szeretetét, mert most már elárulom, ez az áldott
lelkű leány az én nővérem volt, aki azóta ez égben folytatja közbenjáró imáit
érettem... Kedves Olvasó Testvérem, kínálj fel és természetesen adj is valami
hasonló nagyot az Istennek, és tapasztalni fogod, hogy amit helyébe kérsz,
biztosan megkapod...!
Krisztus kenyér s bor színében,
Úr s Király a föld felett;
Forrassz eggyé békességbe
Minden népet s nemzetet.
Uram, sötétlő lelkeinkre vesd a
Bölcsességed ragyogó világát, hogy fényre gyúl mind, hogy Téged követ, szolgál
Neked újítva tisztaságát. Napkelte hív: ember, munkába kezdj! De te, Uram,
szívünkbe úgy költözz be, hogy ez a Nap ragyogjon benn örökre, hogy Érted égő
tüzet sose veszt. Uram, ragyogtasd ránk a Te napod, amely nem ismerhet sosem
alkonyatot.
Szent Efrém
Krisztus
szeretete intelem számunkra is. Az élet korbácsa nem nézi a szív fájdalmait, azért legalább mi
hintsünk magunk köré minél több szeretet-napsugarat. Ne legyünk ridegek és
önzők, civódók és pletykázók, szívtelenek és könyörtelenek, hanem a lelkünkben
rejlő jóság szeretet-kenyeréből juttassunk mindenkinek. Tanuljunk meg olvasni a
szemekből és arcokból, kiolvasni az el nem sírt könnyeket és néma zokogásokat,
meg kell látnunk a töviskoszorút, melyet annyi ember hordoz a fején fájdalmasan
és láthatatlanul.
Hirdetéseink, ünnepeink
péntek:
SZENT ANDRÁS APOSTOL (ünnep)
Most vasárnap van a szent Erzsébet
naphoz kapcsolódó karitasz gyűjtés.
Nov.30-án délután 3 órakor Dr
Lanczerdorfer Zsuzsanna tart előadást a Kisalföld adventi néphagyományairól az
Apor iskola aulájában, napközis kisdiákok részvételével. Mindenkit szeretettel
várunk.
December elsején elsőszombat. A
szentmise előtt negyed hattól rózsafüzért imádkozunk a fatimai Szűzanya
szándékára.
A szentmise elején, az aporos
kisdiákok miséjén a gyerekek közreműködésével gyújtjuk meg az adventi koszorú
első gyertyáját.
Az adventi időszakkal megkezdődik a
Szentatya által meghirdetett Biblia év. Minden hónap harmadik vasárnapján az
esti misék között Bibliaórát tart Dr. Sulyok Elemér OSB bencés szerzetes atya.
Az első alkalom december 16-a.
December 8-án (szombaton) az esti,
ifjúsági hittan keretében filmklub lesz. Szeretettel várjuk a fiatalokat, hogy
közösen nézzünk meg egy karácsonyra hangoló filmet és utána beszélgessünk a
látottakról.
Őszi időszakban is cursillót- három
napos bentlakásos lelkigyakorlatot tartunk időpontja:
Férfi: November 29 dec. 2
Kérjük jelentkezzenek a plébánián, kitöltött jelentkezési
lappal.
Cursillót végzettek számára lelkigyakorlat december 6-9
között lesz.