Életet a léleknek!
2007. március
Így szól az Úr, aki utat készített a tengerben, és a
hatalmas vizekben ösvényt; aki kihozott kocsit és lovat, hadsereget és hőst,
akik együtt fekszenek, nem kelnek fel többé, kialudtak, mint a mécsbél, és
elhamvadtak: ,,Ne gondoljatok a régi
dolgokra, és az elmúltakra ne figyeljetek! Íme, én újat cselekszem, most
sarjad, talán nem tudjátok? Igen, utat készítek a sivatagban, és a pusztában
folyókat. Dicsőít majd engem a mező vadja, a sakálok és a struccmadarak, mert
vizet adtam a sivatagban, folyókat a pusztában, hogy megitassam népemet, az én
választottamat. A nép, melyet magamnak formáltam, dicséretemet hirdeti majd.
Sőt, mindent veszteségnek tartok Krisztus Jézus, az én
Uram ismeretének mindent fölülmúló voltáért. Őérte mindent veszni hagytam, és
szemétnek tekintek, csakhogy Krisztust elnyerjem, s hogy én őbenne legyek, nem
a saját megigazulásom alapján, amely a törvényből származik, hanem az által a
megigazulás által, amely Krisztus hitéből való, vagyis amely az Istentől van a
hit révén. Krisztust akarom megismerni, és feltámadásának erejét, a
szenvedéseiben való részvételt hozzá hasonulva a halálban, hogy eljuthassak a
halálból való feltámadásra. Nem mintha már kezemben tartanám, vagy már
tökéletes lennék, de törekszem rá, hogy magamhoz ragadjam, mert Krisztus is
magához ragadott engem. Testvérek, nem képzelem magamról, hogy már magamhoz
ragadtam, de egyet igen: felejtem, ami mögöttem van, és nekifeszülök annak, ami
előttem van. Így futok a cél felé, annak a hivatásnak jutalmáért, amelyet Isten
felülről adott Krisztus Jézusban.
Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. Korán reggel ismét megjelent a templomban, ahol az egész nép köréje sereglett. Leült, és tanította őket. Az írástudók és a farizeusok odavittek hozzá egy asszonyt, akit házasságtörésen értek. Középre állították, és azt mondták neki: ,,Mester! Ezt az asszonyt házasságtörésen kapták. Mózes a törvényben azt parancsolta nekünk, hogy az ilyeneket meg kell kövezni. Te ugyan mit mondasz?'' Ezt természetesen azért mondták, hogy próbára tegyék, és hogy bevádolhassák. Jézus azonban lehajolt, és ujjával írt a földre. Amikor azok tovább faggatták őt, fölegyenesedett, és azt mondta nekik: ,,Aki közületek bűn nélkül van, az vessen rá először követ.'' Aztán újra lehajolt, és írt a földre. Azok pedig ennek hallatára egymás után elmentek, kezdve a vénektől, s ő egyedül maradt a középen álló asszonnyal. Jézus fölegyenesedett, és azt mondta neki: ,,Asszony, hol vannak ők? Senki sem ítélt el téged?'' Az így felelt: ,,Senki, Uram!'' Jézus ekkor azt mondta neki: ,,Én sem ítéllek el. Menj, és többé már ne vétkezzél!'
Misszió Európa
nagyvárosaiban
2007-ben tartják a
budapesti evangelizációt
Nagyvárosok evangelizációja címmel november 7-én konferenciát szervezett az OCIPE
Magyarország (Európai Katolikus Információs Központ) és a katolikus egyetem
jogi karának Európai Tanulmányi Központja az egyetem budapesti, központi
épületében. A rendezvény a Közép-európai Katolikus Találkozóhoz kapcsolódott.
Tavaly május 4-én négy város - Bécs, Párizs, Brüsszel, Lisszabon - bíborosai
elhatározták, hogy közös evangelizációs programot hirdetnek Európa
nagyvárosaiban "International Congress for the New Evangelisation"
(ICNE) címmel. Az első rendezvény Bécsben zajlott. A városi evangelizáció tíz
napja alatt a bécsi egyház - többek közt Christoph Schönborn bíboros
érsek is - kilépett a nyilvánosság elé, párbeszédet folytatott az utca
emberével, és meghívott mindenkit, hogy ismét nézzen szembe a hit és az egyház
kérdéseivel.
Az első ICNE rendezvény tapasztalatairól az osztrák szervezők
számoltak be. A konferencián Erdő Péter bíboros érsek Nyolc nemzet
zarándoklata és a városmissziók címmel tartott előadást, majd bejelentette:
Bécs, Párizs, Lisszabon és Brüsszel után 2007-ben Budapesten lesz nagyszabású
evangelizáció, amikor a magyar főváros a misszió és a nemzetek párbeszédének
helyszínévé válik majd.
A többéves előkészület során szembe kell néznünk a
jelenkor kihívásaival, és önvizsgálatot is kell tartanunk: mi történt velünk a
kommunizmus évtizedei után kinyílt új világban - adta meg a felkészülés
programjának főbb szempontjait Erdő Péter. Majd elmondta: az idei évben egyes
plébániákon megkezdődik az egyházmegyei misszió, amelynek célja az adott
plébánia közösségi életének megújítása. Ennek során az aktív tagok további
munkájára, az egész közösség megszólítására, a külvilág felé való nyitásra is
szükség lesz.
A megújulás módszerét illetően a plébániák számára
nyolc-tíz már összeállított modell áll rendelkezésre, amelyekből választhatnak.
"A két évig tartó egyházmegyei misszió tapasztalataiból kiindulva
készülhetünk fel eredményesen a 2007-ben tartandó budapesti evangelizációra. Az
a cél, hogy a lelkipásztori ellátás szűk körén túllépve felébresszük a missziós
lelkületet" - mondta Erdő Péter.
A konferencián az ifjúságpasztoráció lehetőségeiről és
feladatairól is szó volt. Ukrajnai, litván, szlovákiai, kolozsvári, bukaresti
egyetemi vezetők vázolták az egyetemi lelkészségek történetét és munkáját.
„Inkább lehet várost felhőkre építeni, mint a népet vallás nélkül
kormányozni.”
(Platón)
A MISSZIÓ LELKIPÁSZTORI MUNKÁJÁNAK FELELŐSEI
ÉS VÉGREHAJTÓI
61. Nincs tanúságtétel tanúságtevő nélkül, és nincs misszió
misszionárius nélkül. Ezért Jézus maga választott ki és küldött embereket mint
az ő tanúit és apostolait, hogy együttműködjenek küldetésével és folytassák
üdvözítő művét. "Tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Judeában és
Szamariában és a föld végső határáig". Az egyetemes misszió első munkása a
Tizenkettő: az apostolok a misszió "kollegiális alanyai". Jézus választotta
ki őket, hogy mellette legyenek, majd elküldte őket "Izrael házának
elveszett juhaihoz". Ez a "kollegialitás" nem akadálya annak,
hogy a csoportból egyes személyek ki ne tűnjenek, mint Jakab, János és
mindenekelőtt Péter, akinek személye, mint a megfogalmazás is tanúsítja, igen
jelentős: "Péter és a többi apostol". Az ő intézkedése folytán nyílt
meg az út az egyetemes misszióhoz, amelyben Pál tűnt ki, aki isteni akaratból
kapott meghívást és küldetést a pogányok térítésére.
A
missziós munka kezdete után az apostolok mellett találunk más alázatos
munkatársakat, akikről nem hallgathatunk: egyes személyeket, csoportokat,
közösségeket. A helyi egyház egyik tipikus példája az antiochiai közösség,
amely elfogadva az Evangéliumot maga is evangelizálóvá vált, az övéi közül
küldött hithirdetőket a pogányokhoz. Az ősegyház a térítést a közösség
feladatának tekintette, de ismer "rendkívüli misszionáriusokat",
avagy "a pogányoknak rendelt misszionáriusokat", mint Pált és
Barnabást.
62. Mindaz, ami kezdetben a kereszténység számára az általános
misszió volt, máig megőrizte érvényességét és jelentőségét. Az Egyház
ugyanis természeténél fogva missziós jellegű, mert Krisztus megbízatása nem
alkalomszerű, és a felszínt érintő, hanem magának az Egyháznak a lelkére vonatkozik.
Ebből következik, hogy az egyetemes Egyház és minden egyes egyház küldetést
kapott a pogányokhoz. Az Egyház hajtásainak arra kell törekedni, "hogy a
missziós buzgóság a haza fiai közt viruljon. Vegyenek részt minél előbb az
egyetemes Egyház missziójában, azzal, hogy misszionáriusokat küldenek az
Evangélium hirdetésére mindenhová, akkor is, ha maguk paphiányban
szenvednek." Sokan dolgoznak már ilyen módon, akiket újból arra bátorítok,
hogy a jövőben is ezt tegyék.
Az
egyetemes Egyház és a részegyházak közötti szoros kapcsolatban bontakozik ki az
igazi és teljes missziós tevékenység. "Ezen a földkerekségen, ahol
csökkennek a távolságok és ennek révén szűkül a világ, az egyházi közösségek
sokféle kötelékkel kapcsolódjanak egymáshoz az erők és eszközök együttes
alkalmazásában, ugyanakkor kapcsolódjanak közösségbe az Evangélium hirdetésében
és élésében... A fiatalnak nevezhető egyházak erőt nyernek a régiektől, a
régiek viszont a fiatalok lendületétől és tanúságától úgy, hogy minden egyház
merítsen a másik gazdagságából." (Részlet: II. JÁNOS PÁL PÁPA REDEMPTORIS MISSIO kezdetű
enciklikája a minden időre érvényes missziós megbízatásról http://www.katolikus.hu/roma/pe20.html
)
Zarándok-ének. (125. zoltár)
Mikor az Úr megfordította Sion fogságának
sorsát, olyan volt, mintha álmodnánk. Akkor szánk vígsággal telt meg, nyelvünk
pedig ujjongással. Azt mondták akkor a nemzetek között: ,,Nagy dolgokat művelt
velük az Úr!'' Nagy dolgokat művelt velünk az Úr, azért örvendezünk. Fordíts
fogságunkon, Uram, mint ahogy megfordítod délen a patakokat! Akik könnyek
között vetnek, majd ujjongva aratnak. Csak mentek és sírtak, úgy vitték vetni
vetőmagjukat; de ujjongva jönnek vissza majd, s úgy hozzák a kévéiket.
"Tévedéseink
felét azért követjük el, mert érzünk, amikor gondolkoznunk kellene, a másik
felét pedig azért, mert gondolkozunk, amikor éreznünk kellene. " John Churton Collins
A bujdosó imája
Uram, ki fönt az égben
lakozol a fényességben,
gyújtsd föl szent tüzedet
az emberek szívében.
Az emberek agyára
áraszd el bölcsességed.
Értsék meg valahára
mi végből van az élet.
Arasznyi kis idő csak,
mely ajtódig vezet.
De előre csak a jó visz,
a gonosz vissza vet.
Legyen megint az ember
képedre alkotott!
Utálja meg már egyszer
mit maga alkotott.
Romlandó kincsekért
ne törje magát senki.
Igyekezzék helyettök
jobb kincseket szerezni.
Jó tettek nyugalmát.
Derűt és békességet.
Mit el nem fúj az orkán
s rontó tűz meg nem éget.
Gőgből és gyűlöletből
mindent, mit föltalált:
vedd ki Uram kezéből
a keserű pohárt.
Rémségek éjszakáját
váltsad föl virradatra.
Az emberi világot
szebbre és igazabbra.
Hogy törvények közt az első
a szeretet legyen.
Üljön jóindulat
a kormányszékeken.
Az igazság előtt
hajoljon meg a fegyver
s élhessen szabadon
e földön minden ember.
És legyen egy akol.
És egy legyen a pásztor.
Növelj pásztorbotot
virágzó rózsafából.
S ha mindeneket szépen
elrendeztél ekképpen:
a népek közt, Uram
nekem is van egy népem.
Ha érdemét kegyednek
a szenvedéssel méred,
úgy egynek sincsen annyi
szent jussa, mint e népnek.
Mások bűnéért is
őt verte ostorod.
Sok súlyos nagy keresztet
szó nélkül hordozott.
Legjobb fiait vitte
mindég a Golgotára
s jótettének soha,
csak bűnének volt ára.
Uram, adj békességet
a Kárpátok között!
Sehol még földet annyi
könny s vér nem öntözött.
Sehol még annyi színes
nagy álom nem fakadt
s árvábbak prófétáid
sehol sem voltanak.
Sehol annyi virág
és sehol annyi bánat.
Szeresd jobban, Uram,
az én szegény hazámat!
Bár megtagadta tőlem
a békét s kenyeret:
engem sújtasz, Uram,
amikor őt vered.
Mert népem. Fajtám. Vérem!
Fájdalma bennem ég!
Szánd meg Uram Isten
Attila nemzetét.
Adj békés aratást
sok vérvetés nyomán.
Nyugodjék meg kezed
gondverte otthonán.
S ha áldásod e földön
elért kicsinyt, nagyot:
jussak eszedbe én is,
ki bujdosó vagyok.
A Kárpátok alatt,
ahol apáim éltek,
rendelj ki nekem is
egy csöndes menedéket.
Csak akkora legyen, hogy
elférjek én s a béke.
Nézzen az ablakom
patakra, fára, rétre.
Kenyér mellé naponta
jusson egy szál virág
s láthassam, amint Téged
dicsér egy új világ...
Uram, ki fönt az égben
lakozol fényességben,
hallgasd meg kegyesen,
hallgasd meg könyörgésem.
Wass Albert (Bajorerdő, 1947)
Nem tudom elhinni,
hogy az emberiség olyan mélyre süllyedt volna a fajgyűlölet és háborúskodás
sötét éjszakájában, hogy a békesség és testvériség fényes hajnala sohasem fog
eljönni. Szentül hiszem, hogy a fegyvertelen igazság és a feltétel
nélküli szeretet fogja kimondani az utolsó szót.
/ Martin Luther King, Jr. /
Misszió
A latin szó azt jelenti: küldetés. "Menjetek,
küldetésetek van" - ezt a mondatot halljuk a szentmise végén, és
automatikusan mondjuk rá az áment. De ritkán érzünk késztetést arra, hogy
végiggondoljuk, mi is ennek a mondatnak az értelme a mi életünkben,
otthonunkban, városunkban, országunkban. Mert nem kell távoli tájakra, őserdei
törzsek földjére mennünk ahhoz, hogy elvigyük az evangéliumot. Elég csak
nyitott szemmel és szívvel végigsétálni bárhol, és rögtön megtapasztaljuk:
örömhír nélküli, de arra szomjas őserdőkben élünk a majdnem kétezer éve
keresztény Európában. Városaink, falvaink csak ennek a szomorú állapotnak a
felnagyított keresztmetszetét adják.
"Az evangelizáció célja az, hogy egy lépést, csak egy
apró lépést tegyen meg a másik ember a katolikus egyház felé. Lehet, hogy ez
sokaknak az első, s majd szép lassan következik a többi. De vannak, akiknek ez
a kis lépés az utolsó ahhoz, hogy megérkezzen."
Nemzetünk lelki állapota, a kereszténységhez és a katolikus
egyházhoz való általános hozzáállás nálunk talán még több problémát vet fel,
mint más országokban. Az elmúlt évszázad szomorú eseményei és azoknak
következményei miatt betegek a városaink, falvaink beteg a nemzetünk. De akit
hirdetni akarunk, egy ízben így felelt az őt kérdezőknek: Nem az
egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem az igazakat jöttem
hívni, hanem a bűnösöket.
Templomok
Én csak kis fatornyú templom vagyok,
Nem csúcsíves dóm, égbeszökkenő,
A szellemóriások fénye rámragyog,
De szikra szunnyad bennem is: Erő.
S bár irigykedve holtig bámulom
A dómok súlyos, drága titkait,
Az én szívem is álmok temploma
És Isten minden templomban lakik.
Reményik Sándor
Hálaadás
Megváltó Istenem!
Szeretném
megköszönni Neked mindazt a sok jót, amivel elárasztottál életem folyamán.
Köszönöm, hogy egészséges vagyok. Hálás vagyok, hogy olyan családba születtem,
ahol szeretet vesz körül. Kérlek add, hogy a megpróbáltatásokat, a kereszteket
méltón tudjam hordozni, és így javamra váljanak. Add meg nekem az örök élet
kegyelmét! Segíts lélekben szegény embertársaimnak, hogy rátaláljanak az igaz
útra, és a Te országodban majd mindannyian találkozzunk. Ámen.
Schrott Mária
„Inkább lehet várost felhőkre építeni, mint
a népet vallás nélkül kormányozni.”
P.
Ábel az egyik nagy bécsi misszió alkalmával kijelentette a gyóntatás előtt,
hogy ma csak férfiakat gyóntat. Tömeg veszi körül a gyóntatószéket.
P.
Ábel egyszer csak azt látja, hogy egy asszony is ott tolong a férfiak között.
Rászól:
–
Mondtam, hogy ma csak férfiakat gyóntatok! – Az asszony úgy tesz, mintha nem is
hallaná.
A
páter újra szól neki, mire az asszony hangosan és kétségbeesve válaszol:
– De, főtisztelendő úr, én már 40 éve nem gyóntam!
–
Akkor csak maradjon itt; maga beillik a férfiak közé!
Hirdetéseink, ünnepeink
hétfő:
URUNK MEGTESTE-SÜLÉSÉNEK HÍRÜLADÁSA
·Mostani hétvégén van a gyűjtés a szentföldi helyek
megsegítésére.
·Mai nap az óraátállítás miatt a vasárnap délutáni
szentmisék már 17 és 19 órakor kezdődnek
·Imáinkkal szeretnénk
támogatni a missziós hétvégét, ezért 26-27-28-án (hétfőn kedden, szerdán) fél
hattól rózsafűzért imádkozunk az esti szentmisék előtt. Várjuk a rózsafafüzér
társulat tagjait, a cursillistákat és templomunk minden kedves hívét.
·A szent sír díszítésére
szánt adományokat a jóhivek a kihelyezett perselyben helyezhetik el.
·Kérjük jelentsék be idős
beteg, ágyhoz kötött hozzátartozókat ismerősöket, hogy felkeresve őket a
szentségekkel ellátva készülhessenek fel a húsvéti ünnepekre.
Missziós hétvége programja
Március 29 csütörtök
18:00 Bevonulás a missziós
kereszttel, annak megáldása, szentmise
19:30 Indonéz vetítés
koncerttel
20:30 Szentségimádás
Március 30 péntek
(9:00 Misszió mindkét Szent
Anna Otthonban)
17:00 Keresztút a templomból
indulva körben a lakótelepen
18:00 Szentmise
20:00 Afrikai vetítés és
koncert
Március 31 szombat
(8:00 Misszió az Apor Vilmos
Iskolaközpontban)
16:00 Beszélgetések a hitről
Lányi Béla SVD
17:15 Missziós rózsafüzér
18:00 Szentmise
19:30 Fatimai Szűzanya
tisztelete a volt Szovjetunióban, beszámoló
Április 1 vasárnap
7:00, 8:30 Szentmise
10:30 Szentmise,
virágvasárnapi körmenettel, passióval
16:00 Indiai vetítés
koncerttel
17:00 Szentmise
18:00 Csángó passió, Aporos
diákok előadásban
19:00 Befejező szentmise,
missziós kereszt elhelyezése
Április 2 hétfő
(9:00 Lelki nap az Apor
Vilmos Katolikus Iskolaközpont dolgozóinak)