Életet a léleknek!

2003. július 20. A Szentlélek templom lapja        évközi 16. Vasárnap

                                                        Fohász:
                                                  találj magadra bennem Uram
                                                        hogy létezzem
                                                    mielőtt leszáll az alkony
                                                                                                                 (Pálos Rozita)

“Eljött, hogy békét hirdessen nektek, akik távollévők voltatok”

KezdőlapFórumImádságról

Olvasmány: Jer 23,1-6
,,Jaj a pásztoroknak, akik veszni hagyják és szétszélesztik legelőm nyáját! -- mondja az Úr. -- Ezért így szól az Úr, Izrael Istene a pásztorokról, akik legeltetik
népemet: Ti szétszélesztettétek nyájamat, elűztétek, és nem tartottátok számon őket. Íme, én számon kérem rajtatok tetteitek gonoszságát, -- mondja az Úr. --
Magam gyűjtöm össze nyájam maradékát mindazokból az országokból, ahová elűztem őket; visszahozom őket legelőikre, ahol szaporodni és sokasodni fognak.
Támasztok föléjük pásztorokat, akik majd legeltetik őket; nem félnek többé, és nem rettegnek, számba sem kell venni őket -- mondja az Úr. -- Íme, jönnek napok
-- mondja az Úr --, amikor igaz sarjat támasztok Dávidnak; királyként uralkodik majd, és okosan cselekszik, jogot és igazságot szolgáltat az országban. Napjaiban
megszabadul Júda, és Izrael biztonságban lakik; ez lesz a neve, amelyen szólítják: Az Úr a mi igazságunk.
 
Szentlecke: Ef 2,13-18
Most azonban Jézus Krisztusban ti, akik egykor távol voltatok, közel jutottatok Krisztus vére által. Mert ő a mi békességünk, aki a két népet eggyé tette, és a
közöttük lévő válaszfalat, az ellenségeskedést lebontotta saját testében. A tételes parancsokból álló törvényt megszüntette, hogy mint békeszerző, a kettőt egy új
emberré teremtse önmagában, és mindkettőt egy testben engesztelje ki Istennel a keresztfa által, megölve az ellenségeskedést saját magában. Eljött, hogy békét
hirdessen nektek, akik távollévők voltatok, s békét a közel lévőknek [Iz 57,19]; mert általa van mindkettőnknek szabad utunk egy Lélekben az Atyához.
 
Evangélium: Mk 6,30-34
Az apostolok ismét összegyűltek Jézus körül, és mindnyájan beszámoltak, hogy mi mindent tettek és mit tanítottak. Ő ekkor azt mondta nekik: ,,Gyertek félre egy
magányos helyre, és pihenjetek meg egy kicsit.'' Olyan sokan jöttek-mentek ugyanis, hogy még enni sem volt idejük. Bárkába szálltak tehát, és félrevonultak egy
elhagyatott helyre, egyedül. Sokan látták azonban őket, s észrevették, amikor elmentek. Minden városból futottak oda gyalog, és megelőzték őket. Amikor kiszállt,
Jézus meglátta a hatalmas tömeget, és megszánta őket, mert olyanok voltak, mint a pásztor nélküli juhok [Ez 34,5], és sok mindenre kezdte őket tanítani.

Elsô olvasmányhoz / Jer 23,1-6

Jeruzsálem királyai rossz pásztorok voltak, nem törôdtek nyájukkal, ezért büntetés fenyegeti ôket (Iz 23,1-2). De a népek közt szétszórt nyájnak hazatérésre és üdvösségre szól az ígéret. Jahve maga fog népérôl gondoskodni, és jó pásztorokat küldeni. A szakasz vége üdvrôl szóló jövendölés: Dávidnak egy ivadéka jogot hoz, és igazságot tesz az országban. Uralkodói neve: ,,Az Úr (Jahve) a mi igazságtételünk'', magába foglalja egész uralmi programját (mint uralmi név vö. Iz 9,5). Igazi király lesz, általa valósítja meg Jahve a királyságát. (23,1-4: Jer 33,12; Ez 34,1-31; Iz 3,14-15 # 23,5-6: Jer 33,14-17; Lk 15,3-7; Jn 10,1-18)

Válaszos zsoltár / Zsolt 23(22),1-3.3-4.5.6

Az Úr az én Pásztorom

Szentleckéhez / Ef 2,13-18

Istenhez való viszonyunk mint távolság és közelség jellemezhetô, Isten-megismerésünk és Istenhez kötöttségünk foka szerint. A pogányok valaha, a zsidóságból nézve, ,,távol'' voltak, de Krisztus ,,közelbe'' hozta ôket a megváltás tettével. Ô általa Isten minden embert meghívott az üdvösségre. A válaszfal ledôlt zsidók és pogányok közt. Isten többé nem tesz különbséget: zsidókat és pogányokat egyaránt az üdvösségre hív Krisztus; mindenkiért ontotta vérét, és mindenkit ,,új emberré'' tett. (2,13: Ef 2,11-12; 1,10; Kol 1,20 # 2,14-16: Iz 9,5-6; Gal 3,28; Kol 2,14; 2Kor 5,17; Ef 4,4; Kol 1,22 # 2,17: Iz 57,19)

Evangéliumhoz / Mk 6,30-34

A tizenkettôt, kiket Jézus szétküld a világba (Mk 6,7), e szakasz apostoloknak nevezi. Ez annyit jelent, ,,követek''. Követségüket tettben és szóban végezték (6, 30). Most visszatérnek lelkesen és fáradtan. Magányra és pihenôre van szükségük. Jézus tanítványainak azt is meg kell tanulniok, hogy a megfeszített munka után kell a nyugalom s a belsô csönd. Missziós munkája után a tizenkettô újra tanítvánnyá, tanulóvá lesz (6,34-35). -- Az utolsó mondatok a kenyérszaporításhoz vezetnek át (Mt 6,35-44). A szerzôtôl megtudjuk, Jézus együtt érez a tömeggel, és tanítja ôket. Ez lesz a tanítványok dolga is: az ige és a szentségek kenyerét osszák, és egyben tehetségük szerint s fôfeladatukat sosem feledve a testi éhséget is csillapítsák. (6,32-34: Mt 14,13-14; Lk 9,10-11; Jn 6,1-2 # 6,34: Mt 9,36; 4Mz 27,17; Jer 23,2; Ez 34,5)

 
Néhány szó az Olvasmányhoz

Az ószövetségi vallásban még nem volt állandó tanítóhivatal, de a próféták esetrôl esetre ostorozták a visszaéléseket. Jeremiás a nép vezetôit figyelmezteti, hogy visszaélnek

hatalmukkal, s így ôk felelôsek azért, hogy a nyáj szétszóródik, vagyis a népet fogságba hurcolják. Isten azonban újra megmutatja irgalmát a nép maradéka iránt. Összegyűjti
ôket, és a Messiásban megvalósítja a Dávidnak adott ígéretet.
 
                                                    Néhány szó a Szentleckéhez
A zsidók a szövetség alapján megkülönböztették magukat a pogányoktól. Úgy gondolták, hogy hitük révén Isten közelében élnek, a pogányok viszont távol Istentôl. Krisztus
megszüntette ezt a különbséget. A válaszfalat a keresztáldozat erejével lebontotta, és minden népet össze akar gyűjteni titokzatos testének egységébe. Ô a béke szerzôje volt,
nem az ellenségeskedésé, s mindenkit az Atyához akar vezetni.
 
                                                   Néhány szó az Evangéliumhoz
Itt is képet kapunk Jézus nyilvános működéséről és magatartásáról. Az apostolokat külön oktatni akarja, hogy alkalmassá váljanak küldetésükre. Az emberek azonban keresik a
testi és lelki enyhületet, azért állandóan körülveszik. A világban van éhség az Isten szava és kegyelme iránt, csak meg kell találni a módot a kielégítésére. Jézus ôszinte
együttérzéssel van közöttünk, azért nem sajnálja a fáradságot. A szeretet mindig kész az áldozatra, Isten országának hirdetése mindennél fontosabb.
 
 

Szeretem Egyházamat

Benne élve ismeri és szereti meg az ember otthonát, azt a helyet és közösséget, amely őt várta, befogadta. Ez érvényes egyházunkkal kapcsolatban is. Szeretem egyházamat,

mert az Anyaszentegyház - mint igazi anya - szült a krisztusi életre, és lettem tagja élő és éltető közösségének. Az ember tiszteli, szereti anyját, nem emlegeti gyengeségeit. A
katolikus egyház kétezer éves múltja sok emberi vonást, hiányosságot is mutat, de bármilyen bomlasztás indult belülről vagy kívülről – tévtanítások sűrű erdeje; tudatos
lejáratás, véres üldözések - ezek ellenére az egyház hajója nem süllyedt el, mert Krisztus alapította, s a pokol hatalma nem vesz erőt rajta. Szeretem egyházamat, mert a sok
küzdelemben állva maradt, megnyesve is mindig kizöldült. Nemcsak a védekezés erejét birtokolja, hanem magában hordja a megújulás energiáját is. Otthonában az embert
táplálják, nem is szűkösen. Egyházunk a lelki táplálékok bőségét adja az éhes és szomjas vándornak, aki elfárad a zarándokúton. Az erőforrás nem apad ki, bőséggel meríthet
az ember a kegyelem vizéből, hogy bírja a támadásokat, s legyen ereje – ha kell - odatartani a másik arcát is. Szeretem egyházamat, mert tanítása a földi javak hiányában is
boldogít, megérteti, hogy csak egy a szükséges: a jobbik részt választani, az Úr lábánál maradni. Szeretem egyházamat, mert sokat tett a tudomány, a művészet, az oktatás
és egészségügy terén, bár sokszor ósdinak tekintették kincseit: Főleg a hitet vetették meg, és a tudás ellenségének tartották, holott a hit és az értelem - mint két szárny - tartja
fenn az embert és az emberiséget. Szeretem egyházamat, mert a gyengét, a bűnöst, a tékozló fiút is örömmel visszafogadja Értéket, értelmet ad a szenvedésnek, és Jézusban
megnyugvásra talál az üldözött. Szeretem egyházamat szépsége miatt, liturgiájának harmóniája, kórusainak felemelő zengése, passióinak gazdagsága miatt. Szeretem
szentjeiért, akik a szőlőtőből áradó kegyelem megtisztító erejével nyomot hagytak a világban. Példájuk segít legyőzni az ösztönt, a kapzsi vágyat, az önző érdeket. Ők mutatják
meg, hogyan lehet élni, s ha kell, meghalni az igazságért, az erények tisztaságáért, a szeretet örökkévalóságáért; Jézusért. Szeretem templomainak arányosságát, szentségét,
képeinek, szobrainak szépségét és üzenetét: érdemes a szűk úton járni. Szeretem egyházamat, mert nem hagy bizonytalanságban, hazavezet, van tapasztalata az örök
Jóságról, aki megítél, de atyaként hazavár és örül hazaérkezésemnek. S mert szeretem az egyházat, mindig fáj, ha gyalázzák, mindig öröm, ha tisztelettel vannak iránta. Rajtunk
is múlik, mit gondol a világ az egyházról. A mi egyházképünk hatással van a társadalom által alkotott egyházképre. Az új évezred a közösségi egyházképet kívánja és mutatja.
Legyünk munkálói ennek! A Krisztust követők közössége csakis mint a megtértek közössége fejtheti ki világformáló hatását. Az egyház azonban az ellenmondás jele is lesz mindvégig.
Boldog, aki nem emberi intézménynek tartja, és nem botránkozik múltján, jelenén.
Szeretem egyházamat, mert az ember szeret az anyját.
 
 

                                                                              Szerda este

 

Szerda este Szabó Jánosék ajtaján
koldus képében zörgetett az Isten
s kért egy falásnyi kenyeret
a kenyerükből.
De Szabó János ideges volt
 és rákiáltott:
,,Hord el innét magad te csavargó!''
Hanem az asszony megszánta az öreget,
s kiszólt a küszöbön:
,,Várjon csak, jó ember,
maradt tegnap délről egy tálka levesem,
megmelegítem, ha megissza.''
Az öreg leült a küszöbre,
megvárta, míg a leves megmelegszik,
aztán fogta a tányért
és kihörpölte az egészet.
Azzal fölállt és elköszönt.
Odabent közben Szabó János
leakasztott a szekrényből
egy viseltes kabátot.
,,Ezt - mondta az asszonynak
- neki adnám.''
Az asszony vállat vont.
Az ember topogott egy ideig,
aztán mégis kiment,
hogy a koldusnak adja a kabátot.
De az Isten akkor már messze járt,
s lassan eltűnt a jegenyék közt.
                                                                                                                    Rónay György

Az egyház missziós helyzetben van

 

A PPKE Szociológia tanszékének vezetője a Tájoló címmel megrendezett Országos Katolikus Ifjúságpasztorációs Konferencián július 8-án (Apor Vilmos
Iskolaközpontban) tartott előadásában 2000. évi népszámlálási adatokból kiindulva elemezte az egyház helyzetét a mai Magyarországon. Megállapította, hogy az
egyház missziós helyzetben van, hiszen mindegyik történelmi egyház jelentős létszámcsökkenést tapasztalhatott az elmúlt évtizedekben hívei körében. A fenti felmérés
alapján a lakosság 12-15%-át tekinthetjük egyháziasan vallásosnak. És bár ez kisebbségnek minősül a népesség egészéhez viszonyítva, mégsincs másik olyan
társadalmi szervezet, amely ekkora bázist tudhat magáénak. Ezzel egy időben megállapítható, hogy míg Nyugat-Európában a 30 év alatti korosztály körében az
elvallástalanodás a jellemző, addig Kelet-Európában és így Magyarországon is egyre többen fordulnak a vallás felé. A kereszténység és ezen belül a katolikus hit
jelen van a társadalomban és nemcsak a vallásosság társadalmi pozíciója javult az elmúlt évtizedben, hanem az Egyház társadalmi tekintélye is nagyobb, mint bármely
közintézményé vagy társadalmi szervezeté. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az Egyház gond nélkül jelen tud lenni a mai világban. Sok különböző kezdeményezés
létezik egymástól és a világtól sokszor elszigetelődve, amelyeknek meg kell tanulniuk az egymásra figyelést, az összefogást, azt, hogy hogyan kapcsolódjanak be az
Egyház vérkeringésébe és hogyan közvetítsék értékeiket a világ felé. Ebben segítheti őket a közösségi lelkiség megélése és a világiak egyre komolyabb
szerepvállalása a kereszténységnek a nyilvánosság előtti képviseletébe. Tomka Miklós
 

                    TÁJOLÓ – AZ ORSZÁGOS KATOLIKUS IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓS KONFERENCIA (részletek)

 

Visszatekintés: Az 1993-ban Kismaroson rendezett I. Katolikus Ifjúsági Konferencia határozataira tekintve számos – a mai életünket meghatározó – értéket
fedezhetünk fel. Akkor és ott fogalmazódott meg az együttműködés határozott szándéka. Kismarosban gyökerezik a szervezeti keretek megerősödésének kezdete.
Ennek eredményeként: a.) Megkezdte működését a MKPK Ifjúsági Bizottsága. b.) Megalakult az öt egyházmegyei régió Szombathely, Pécs, Budapest, Eger és
Szeged központokkal, ahol regionális ifjúsági irodák kezdték meg a tevékenységüket. c.) Ezzel párhuzamosan erősödött meg az egyházi ifjúsági munka civil oldala is, melyek legismertebb képviselői a KIM, a KEFE, a HÁLÓ és a KIFE.
A konferencia célkitűzései
- Az elmúlt évek, évtizedek ifjúsági munkájának áttekintése.
- Helyzetelemzés: Hogyan működnek az egyes egyházmegyékben az ifjúsági közösségek, mozgalmak, egyesületek? Az egyházmegyei referensek és segítőik feladatai,
tennivalói, eddigi eredményei, tervei. Az eredmények vagy eredménytelenségek kiértékelése. Milyen társadalmi, kulturális változások, hatások érnek bennünket?
- Távlatok keresése: A már működő modellek bemutatása, értékeinek elismerése. Meghatározni a középszintű ifjúsági vezető kilétét és feladatait, megerősíteni a résztvevőkben
és rajtuk keresztül az egyházmegyés-tudatot, lelkületet.
Akik együtt voltunk: Az ország valamennyi római katolikus egyházmegyéjéből és országos jelentőségű intézményéből a referensek felkérésére, illetve jelentkezés alapján több
mint 210 fő.
Szentmisén együtt ünnepelhettünk Márfi Gyula érsekkel és Gyulay Endre püspökkel. Meglátogatta a konferenciát, üdvözölte a résztvevőket, majd együtt imádkozott velünk
Juliusz Janusz apostoli nuncius úr.
A szekciók megállapításai
Egyházmegye szekció: Az egyházmegyés lelkület (tudat) általában hiányzik a mai fiatalokból, közösségekből. Plébániai, vagy más kisközösségben gondolkoznak csak, de
gyenge a nagyobb közösséghez való tartozás tudata. Ennek oka a hiányos vagy téves egyházkép, ill. az egyházmegyét átfogó, szervezett ifjúsági hálózat hiánya. Cél: erősíteni
az egyházmegyés lelkületet (tudatot). Ezt a lelkületet az egyházmegye közösen megélt múltja, ünnepei jelenítik meg (püspök személye, védőszent, zarándokhelyek, stb.). Ezt
segíthetik elő közös  (egyházmegyei) találkozók, ünnepek, zarándoklatok, nyári táborok, hittan versenyek, egyházmegyei programnaptár.
Közösség szekció: Mi egy ifjúsági közösség? A közösség akkortól létezik, ha részt veszünk egymás életében, ha együtt akarjuk Krisztust követni, az életszentségre törekedni,
az Isten Országát építeni. Mivel foglalkozzon egy helyi ifjúsági közösség? A helyi lehetőségektől függően segítse a fiatalokat saját tapasztalatokkal, hogy kilépjenek a keresők
felé is. Milyen segítségre van szüksége? Szükséges a referens köré egy csapatot szervezni, amely ha kell, konkrétan is segít. Egy közösség mint közösség hogyan tud
kapcsolatokban élni? A plébániát és az egyházmegyét segítsük, hogy a közösségek közössége legyen.
Képzés szekció: A képzési szekcióban megfogalmazódott az igény, hogy az eddiginél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyakorlatorientált képzésekre. Cselekvőképes tudással
kell felvérteznie a fiatalokat ahhoz, hogy az egyházi közösségekben élő, az egyházhoz tartozó, de nem aktív keresztény fiatalokkal és azokkal a társaikkal, akikkel mindennapi
érintkezésben vannak a világban, odafigyelő módon, keresztény felelősséggel tudjanak foglalkozni. Körvonalazódott egy úgynevezett “evangelizátor” és egy “kapu” képzési
terület. Szükség van egy képzési szakmai műhely létrehozására. Ez a szakmai műhely dolgozza ki a fenti két képzési irány tananyagát és módszertanát, az ennek
lebonyolításához szükséges feltételeket, a képzők kiképzésének tematikáját, valamint módszertani segédleteket. Feltárja a meglévő képzési modelleket és képzési katalógust
jelentet meg. Megtervezi a meglévő és a hiányterületekre kidolgozott új képzések rendszerét. Javaslatot dolgoz ki az ifjúsági képzések egyházi minőségbiztosítására, valamint a
képzések egymáshoz illeszkedésének módjára. Gondoskodni kell a képzők képzéséről is, akik egyházmegyei szinteken eredményesebben tudnák végezni a fiatalok bevonását és
biztosítanák a különböző képzési kínálatokról az információáramlást. Szükséges a meglévő képzésekről egy információs füzet kiadása.
Meghívás szekció: Befogadók-e közösségeink? Egy közösség akkor válik befogadóvá, ha Krisztus-központú, ha tagjai megtért keresztények, akiknek fontos, hogy minden
ember megismerje Jézust, és akik külön-külön is nyitottak mások befogadására. Közösségeink ennek mértékében befogadóak. Hogyan lesz befogadó egy közösség? Fontos,
hogy minden közösség megtalálja a közösség tagjai felé a kapcsolatteremtés eszközeit, hogy a tagok közötti szeretet olyan erőssé váljék, amely már el tud hordozni kereső
embereket. Találjuk meg a bensőségesség és nyitottság helyes arányát. Kellően meghívó-e a nyelvezetünk? Legfőbb jellemzői a meghívásnak a türelem, az előítélettől való
mentesség, a befogadás és elfogadás, és a szabadon hagyás, de életünkön sugározzon át az elkötelezettség és a hitelesen megélt kereszténység. Értéket közvetítsünk, ami
vonzóvá teszi az Istennel való életet. Hogyan érjük el azokat, akiket meg akarunk hívni? A mindennapi életünk legyen vonzó a környezetünkben élőknek. Mi legyünk azok, akik
először szeretünk. Ha a meghívás mögött hiteles élet áll, akkor pozitív visszhangra találunk.
Társadalom szekció: Korunk a globalizáció kora, melyben a ráció uralkodik, s uralma alatt a közjó leértékelődik. Kialakul a szolidaritás hiánya, a jövedelem polarizáltsága, a
pénzügyi piacok egyeduralma. Mindezek hatásai az ifjúság és a családok életében érzékelhetők leginkább. Az egyházi megújulás útja a belső egyéni és közösségi megújulás. A
közösségben való megújulás feltétele az elfogadó szeretet. Mi lehet ebben a helyzetben az egyház viszonya a médiumokhoz? Emeljük fel szavunkat az erkölcs védelmében!
Szólaljunk fel minden hamis beállítás, torzítás ellen! Használjuk ki maximálisan a helyi médiumok és az Internet nyújtotta lehetőségeket! Olyan kérdésekben fel kell emelnünk
szavunkat, mint a szociális igazságosság ügye, vagy a családok védelme. A keresztény közéletiségnek szilárd alapja az egyház társadalmi tanítása, melynek alapjai a személy
méltóságának tisztelete, a szolidaritás és a szubszidiaritás, célja pedig a közjó. Tanulmányozzuk és ismerjük meg az egyház társadalmi tanítását. Ennek jó alapja lehet egy
“Keresztény Közéleti Akadémia”.
                                                                                                         (Győr, 2003. július 11. Haáz Andrea)
 

Humor:

- Fiatalember! Itt csak engedéllyel lehet horgászni!
- Oh, hálásan köszönöm a tippet. Én, bolond eddig gilisztával próbálkoztam.
 
A tanár fizika órán felelni hívja ki Mórickát:
- Móricka, gyere ki és mutasd be nekem az ampermérőt!
A gyerek kimegy:
- Tanár úr, ampermérő! Ampermérő, tanár úr!
 
Egy megrögzött csalót kérdeznek:
- Hogy tudja megcsalni azokat, akik bíznak magában?
- Hát... a többit nem lehet.
 
Egy szállodában panaszkodik a vendég:
- A szobámban két egér kergetőzik!
- Mit akar ennyi pénzért? Bikaviadalt?
 
Két barát beszélget:
- Ha kávét iszom, nem bírok elaludni.
- Én ezzel fordítva vagyok, ha elalszom, nem bírok kávét inni.
 
 

                                                     Hirdetéseink, ünnepeink

kedd: szent Mária Magdolna

szerda: szent Brigitta
csütörtök: Árpádházi szent Kinga
péntek: szent Jakab apostol
szombat: szent Joakim és szent Anna
 
·Soron következő cursilló (háromnapos, bentlakásos, keresztény hitünket, ismeretünket megújító tanfolyam, lelkigyakorlat), melyre nagy szeretettel várunk mindenkit:
                                                   Július 24-27. között nőknek
                                                   augusztus 7-10. között férfiak
A kihelyezett jelentkezési lapok az előcsarnokban átvehetők, és kérjük kitöltve a plébánián leadni.
·A győri ultreya cursillisták nagy találkozója augusztus 30-án szombaton lesz. Kérünk minden cursillistát, hogy az eseményen és az előkészületekben is vegyen részt és
értesítse cursillista ismerőseit az eseményről.
·Jövő szombaton szent Anna a Boldogságos Szűzanya édesanyjának ünnepén délután ˝ 5 órakor lesz a Szent Anna otthonban az ünnepi búcsúi szentmise.
·Jövő vasárnap, szent Anna ünnep kapcsán, minden szentmise végén a szokásos áldásban részesítjük a gyerekeket, kérjük ezért hozzák el a kisgyerekeket a misékre.
·Már előre jelezzük, hogy két hét múlva, augusztus 3-án vasárnap a 1 11-es mise végén lesz a szokásos Szent Kristóf napi autóáldás, a templom előtti parkolóban
vissza az elejére

    neten:     WWW.extra.hu/szentlelek
postaláda:  kalmankamo@matavnet.hu
 

KezdőlapFórumŐrzőangyalkámhoz

Életet a léleknek!