Életet a léleknek!

 

2003. november 9. A Szentlélek templom lapja                     évközi 32. vasárnap

 

  

Víz fakad a templom küszöbe alól: élni fog benne minden

 

„Isten a mi menedékünk!

Tartalom

Vasárnapi Szentírási szakaszok
A Lateráni Bazilika felszentelése
A rózsafüzérről
Szent Márton püspök
Szent Jozafát püspök, vértanú
Magyar Szentek és Boldogok
Hirdetéseink, Ünnepeink

 Kezdőlap| Fórum| Imádságról

Olvasmány Ez 47,1-2.8-9.12

Ezután visszavitt engem a ház kapujához, és íme, víz fakadt a ház küszöbe alatt a keleti oldalon; a ház homlokzata ugyanis kelet felé nézett. A víz a templom jobb oldalán folyt le, az oltártól dél felé. Aztán kivitt az északi kapun, és körülvezetett a külső kapun kívül levő úton a kelet felé néző útra; és íme, víz tört elő a jobb oldalon. Azt mondta nekem: ,,Ez a víz a keleti homokdombok felé indul, majd lefolyik a sivatag síkságára és a tengerbe ömlik; amikor beleömlik, annak a vize egészséges lesz. Amerre ez a folyó ér, minden élő és mozgó lény élni fog. Ahová eljut a víz, igen sok lesz a hal; ahová elér a folyó, egészséges lesz és élni fog minden lény. A folyó mentén pedig, annak mindkét partján mindenféle gyümölcsfa nő; lombjuk le nem hull, s a gyümölcsük el nem fogy. Havonta friss gyümölcsöt teremnek, mert vizük a szentélyből fakad. Gyümölcsük eledelül szolgál, a lombjuk pedig orvosságul.

 

Szentlecke: Zs 45

A karvezetőnek. Kóré fiaitól. A ,,Szüzek'' szerint. Ének. Menedékünk és erőnk az Isten, a ránk zúdult számos bajban ő a mi segítőnk. Nem félünk tehát, rendüljön bár meg a föld, merüljenek bár a tenger mélyére a hegyek. Zúgjanak bár és háborogjanak vizei, rendüljenek meg bár erejétől a hegyek. Folyó árja örvendezteti meg Isten városát, a Fölséges megszentelt hajlékát. Isten lakik benne: nem inog meg, mielőtt megvirrad, megsegíti őt Isten. Nemzetek háborogtak, országok inogtak, de ő hangját hallatta és megrendült a föld. Velünk van a seregek Ura, Jákob Istene a mi menedékünk! Jöjjetek és lássátok az Úr műveit, csodáit, amelyeket a földön végbevitt. Megszünteti a háborúkat mindenütt a föld széléig, széttöri az íjakat és összezúzza a fegyvereket, tűzben égeti el a pajzsokat. Álljatok meg és lássátok, hogy én vagyok az Isten: magasztalni fognak engem a nemzeteknek, s magasztalni fog a föld. Velünk van a seregek Ura, Jákob Istene a mi menedékünk!

 

Evangélium: Jn 2,13-22

Közel volt a zsidók Pászkája, és Jézus fölment Jeruzsálembe. A templomban ökör-, juh- és galambkereskedőket talált, s az odatelepedett pénzváltókat. Akkor kötelekből ostort font, és mindnyájukat kizavarta a templomból a juhokkal és az ökrökkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, az asztalaikat fölforgatta. A galambárusoknak pedig azt mondta: ,,Vigyétek el innen ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!''

Akkor tanítványai visszaemlékeztek arra, hogy írva van: ,,Emészt engem a buzgóság házadért'' [Zsolt 69,10]. A zsidók azonban megszólították, és azt kérdezték tőle: ,,Milyen jelet mutatsz nekünk, hogy ezeket cselekszed?'' Jézus azt felelte nekik: ,,Bontsátok le ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem azt!'' A zsidók erre így szóltak: ,,Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt fölépítenéd?'' De ő a saját testének templomáról mondta ezt. Amikor föltámadt halottaiból, tanítványai visszaemlékeztek, hogy ezt mondta, és hittek az Írásnak, és a szónak, amelyet Jézus mondott.


Vissza az elejére

 

 

A Lateráni Bazilika felszentelése

Ünnepe: november 9

 

A Lateráni bazilika a pápák legősibb bazilikája. Eredetileg az előkelő római család, a Lateranusok háza volt. A Nero elleni összeesküvés miatt elkobozták és császári birtok lett. Nagy Konstantin megtérése után Miltiadesz pápának adományozta, aki a római püspök székhelyévé tette. 313-ban már itt tartott zsinatot. A házban lévő bazilikát 324-ben a Legszentebb Megváltó tiszteletére szentelte. Ez a római püspöknek mint pátriárkának székhelye, és ezért a templomot "az összes templom anyja és feje" címmel ruházták fel. A XIV. században V. Orbán pápa a főoltár fölötti ciboriumba helyezte el Szent Péter és Pál apostolok koponyáját. A templom főoltárába befoglalt faoltár az apostol-oltár maradványa. A templom hajójában egy dombormű őrzi emlékét annak a történelmi eseménynek, amikor II. Szilveszter pápa átadta a magyar küldöttségnek az első királyunknak küldött koronát.

A mai szentmise megtanít arra, hogy a templom szent és Istennek szentelt hely; a mennyország kapuja, mert összeköti a földet az éggel. Egyben az egész Anyaszentegyházat is jelképezi, melynek élő építőkövei az Egyház tagjai. Előre jelzi a feltámadás utáni állapotot, és úgy mutatja be a Jelenések könyve alapján, mint a mennyország jelképét. Végül figyelmeztet saját méltóságunkra is, mert a keresztség révén a Szentlélek templomai lettünk.

A templomszentelés miséje az eljövendő időre mutat, és a jövendőt mondja a a szentmise Kezdőéneke:

 

Láttam, a szent Várost, a mennyei Jeruzsálemet; Istentől szállt alá, menyegzős ruhába öltözött, mint a vőlegénye elé készülő menyasszony.



Vissza az elejére

 

 

A rózsafüzérről

 

Mint arra a nemrég hivatalába lépett új esztergom-budapesti érsek is több megnyilatkozásában utalt: II. János Pál pápa 2003-at a rózsafüzér évének nyilvánította. A hívek számára alapvetőnek tekintett segédeszköz spirituális tartalma egyértelmű, ám még nem teljesen felderített, hogyan is lett a katolikus hitgyakorlat kelléke.

Ha a megfelelő módon fedezzük fel „újra, a rózsafüzér segítség, és nem akadály az ökumenizmus útján" - állította II. János Pál pápa a megválasztásának 24. évfordulóján, 2002. október 16-án aláírt Rosarium Virginis Mariae kezdetű apostoli levelében, amellyel elrendelte a 2003 októberéig tartandó rózsafüzérévet. Ezzel egyszersmind elvágta mindazok akadékoskodását, akik a keresztény egyházak deklarált közeledési hajlandósága közepette talán „túl katolikusnak" gondolnák az ötven Üdvözlégy elmondását is magában foglaló imasorozatot.

De hogyan győzedelmeskedett ez a - katolikus egyházban - ma szinte nélkülözhetetlenné lett imádkozási segédeszköz, aminek használatával kapcsolatosan azért nem árt megismerni egy-két alapfogalmat.

Például azt, hogy a legelterjedtebb, 59 szemből álló imaláncot egy feszület zárja le - melynek kézbevételével vagy megcsókolásával kezdődik el maga a lényeget jelentő imádkozás. Méghozzá az úgynevezett Apostoli hitvallás, vagyis az imádkozó hitéről tanúskodó Hiszekegy elmondásával. Az első szemnél a Teremtőhöz szóló alapimát, a Miatyánkot kell mondani, majd az ezt követő három szemnél egy-egy, Jézus anyját megszólító Üdvözlégy Máriát. Ezután következik további ötször tíz - azaz a még nem érintett szemek számának megfelelő - Üdvözlégy, melyek előtt azonban egy-egy Miatyánk imádkozása is szükségeltetik. Mindeközben az Üdvözlégycsoportok közé egy-egy - gyönggyel nem jelzett -, a Szentháromságot dicsőítő fohászt is be kell iktatni.

Az ilyesfajta imafüzér mindazonáltal - mint eszköz - nem a katolikusság privilégiuma. A hindu olvasófüzér 108 szemből áll, utalva ezzel - egyebek között - a 2400-2700 éve keletkezett, a Védákhoz írt kommentárgyűjtemény, az Upanisádok szövegeinek hagyomány szerinti számára, de egyúttal például Krsna 108 tehénpásztorlány kedvesére is. A szabályok a Krsna-követők között még annyival is szigorúbbak, hogy az elkötelezett híveknek naponta 16-szor kell végigimádkozniuk a füzért, gyöngyönként egy néhány szótagos, de legfeljebb egy-két mondatos mantrát, azaz különleges lelki energiájú verset ismételgetni.

Az imafüzér hosszúságának tekintetében viszont kétségkívül az iszlám vallás szent emberei, a dervisek által használt eszközök viszik el a pálmát. ők nemritkán ezer gyöngyöt is láncra fűznek. Ennél jóval elterjedtebb az egyszerű muszlim számára ajánlott imafüzér, amely csak 99 szemből áll, és egy kis, arasznyi, általában selyemből készült bojt zárja le. A hívek - túl a napi kötelező ötszöri imádkozáson - ezt szabadidejükben morzsolgatják, és minden egyes gyöngynél Allah egy nevét mondják a 99 közül. Az Ószövetség mózesi törvényének követői, a zsidók nem használnak efféle készséget, ám a füzér gyöngyeihez némileg rokoníthatók az imasálak szegélyein található rojtok, amelyeket nem használnak ugyan direktben imádkozáshoz, ám egy-egy úgynevezett cicesz Isten parancsolataira emlékeztet.

Hogy a felsorolt változatok közül bármelyik is a katolikus rózsafüzér történelmi előképe lenne, nem lehet tudni. Igaz, vannak, akik szerint például, a keresztes hadjáratok ideiglenesen a Szentföldön állomásozó harcosai vették át az ottani, akkor már népszerű iszlám (ima)módszert, majd alakították a maguk igénye szerint. Más források -így a 20. század elején összeállított és széles tudóskörben mértékadónak mondott Katolikus enciklopédia - azt valószínűsítik, hogy az egyszerű imaszámolási segédeszköz akár az iszlámtól függetlenül is kifejlődhetett a nyugati egyházban. Az imamódszer kezdetei a 4. századi, a legendárium szerint 105 évet megélt Remete Szent Antalig nyúlnak vissza. Ő állítólag akképpen tartotta számon az önmagára rótt napi háromszáz imádságot, hogy összegyűjtött ennyi számú kövecskét, majd a soron következő ima végeztével mindig eldobott egyet.

A füzérfejlődési folyamat következő lépésének azt a 9-10. századi, kolostorokban bevett szokássá lett gyakorlatot tartják, mely szerint az elhunytak békés mennybéli életéért a szentmisén kívül még legalább ötven, de nemritkán 150 zsoltárt kellett elénekelni. A latinul nem értő, szöveget, kottát olvasni és leénekelni nem képes egyszerűbb hívek esetében azonban mind elfogadottabb lett a könnyebben memorizálható Miatyánk elmondása- általában ötvenszer. Ezt számon tartandó kezdtek el később kavicsokat, faterméseket és csontgolyócskákat fonalra fűzni. Legalábbis erre látszanak utalni például a 12. századi Szent Rozália koporsójában talált, tucatnyi gyöngyből készült, imafüzérnek gondolt alkalmatosságok. A megoldás végül oly mértékben „divatba” jött, hogy a páternoszternek is mondott imaszámlálók készítői utóbb már külön céhekbe tömörülhettek - 1268-ban például csak Párizsban már négy ilyen munkaközösség is működött.

Ekkorra azonban fordulat állt be az imafüzér-imádkozás tartalmában is. A 12-13. századra ugyanis egyre népszerűbb lett a Krisztus megszületését megjövendölő angyali látogatás üzenetének, az Üdvözlégy Máriával kezdődő bibliai passzusnak az ismételgetése, ami az imafüzérben utóbb átvette a főszerepet. Aztán egy 13. századi szerzetes az Üdvözlégyek mondogatása közben vizionált látomásában úgy tapasztalta, hogy az előtte megjelent Szűzanya homlokát annyi rózsa díszítette, ahány imádságot a barát citált - innen származtatják az egyházban a rózsafüzér elnevezést.

De még itt sem állt meg a diadalmenet. A más felekezetek Róma ellen intézett hitbeli támadásait a rózsafüzér segítségével is visszaverő katolikus egyház példamutató liberalizmussal azt is mindig elnézte, hogy különféle színű, szemszámú - sőt még a megszólított személy tekintetében is eltérő - rózsafüzéreket is forgalomba hozott az ájtatossági segédeszközökre szakosodott piac. Varga Bertalan tiszaújvárosi plébános közel 1200 darabos rózsafüzér-gyűjteményében például még Szent Antalhoz és más szentekhez való imádkozásra szolgáló füzérspecialitások is találhatók.

Mindez nem jelenti azt, hogy a rózsafüzér kizárólag spirituális célokat szolgált volna. Főleg mivel ez az imakészség a karon, nyakban, de hosszabb füzérek esetén akár derékon is hordható, így azután szemek számlálása, azaz megolvasása miatt néhol olvasónak is nevezett imaszámlálók olykor afféle vallásos divatcikként is funkcionáltak. A 17. században például a társasági megjelenésükre is adó vallásos előkelők számára már korallból, borostyánból vagy illatos fagolyócskákból is készítettek rózsafüzéreket, amiknél csak a közel-keleti bérmunkából származó ezüst filigrángyöngyös füzér volt kapósabb. Később, a 18-19. századra a tehetősebbek már aranyfiligránt is megengedhettek maguknak, vagy igazgyöngyökből, drágakövekből készíttették el olvasójukat. Amihez képest kétségtelenül szerényebb, ám praktikus és a technikai haladást ékesen igazoló megoldás a rossz fényviszonyok között foszforeszkáló változat megjelenése.

A legújabb pápai rendelkezések külön felhívják arra a figyelmet, hogy az imádságokat nem szabad mechanikusan ismételgetni, hanem „késleltetetten lassú" ritmusban kell mondani azokat. A monotonitás okozta gépiesség elkerülésére a pápa által kibocsátott, már említett apostoli levél azt javallja, hogy az imádságban részt vevők kíséreljék meg sűrűn felidézni, hogy az olvasó morzsolgatása voltaképp a „szeretet kifejezése'; amely „újra meg újra visszatér a szeretett személyhez”; Jézushoz.

II. János Pál pápa, úgy tűnik, elkötelezte magát a rózsafüzér megreformálása mellett. A gépies imamormolás helyett az elmélkedő imádkozást elősegítendő módosított valamelyest a meditálnivalók tartalmán és sorrendjén. Eddig ugyanis hétfőn és csütörtökön a Krisztus életével kapcsolatos „örvendetes titkokon" kellett elmélkedni, míg a kedd és a péntek az ugyanezzel kapcsolatos „fájdalmas titkok" napjai voltak, a szerda, a szombat és a vasárnap viszont a „dicsőséges titkokéi': Nos, az új pápai ajánlás szerint ezentúl az örvendetes titkok csütörtökről átkerültek szombatra, s az így megüresedett helyüket a mostani, rózsafüzérévben bevezetett világosság titkain való elmélkedés töltheti majd ki.

Izsák Norbert /HVG/

 

Vissza az elejére

 

 

 Szent Márton püspök

 

Ünnepe: november 11. Savariában (a mai Szombathelyen) született 316-ban pogány szülőktől. Mint katonatiszt megismerkedett a kereszténységgel. Amiens városa előtt megfelezte köpenyét és odaadta egy didergő koldusnak. 18 éves korában megkeresztelkedett. 20 éves korában Poitiers-ben Szent Hilarius püspök exorcistává avatta. Visszatért Savariába, majd Milanoba, később Genovaba vonult, és a város közelében remetéskedett. 360-ban ismét Poitiers-be ment, és a püspök engedélyével a város mellett kolostort alapított. 371-ben a nép toursi püspökké választotta. Mint püspök is szigorú szerzetesi életet élt. 397. november 11-én halt meg. Tisztelete hazánkban is népszerű.

/Virtuális Plébánia/


Vissza az elejére

 

 

Szent Jozafát püspök, vértanú

 

Ünnepe: november 12. Kuncewitz Jozafát 1580 körül született Wlodzmierzben. 1604-ben bazilita szerzetes, 1614-ben archimandrita, 1618-ban polocki érsek lett. Sokat segítette a szegényeket. Fáradhatatlanul dolgozott a nyugati és keleti kereszténység egyesítésén. Az unió ellenségei életére törtek, és a lengyelországi Witepszkben 1623. november 12-én karddal kivégezték.

/Virtuális Plébánia/


 vissza az elejére

Magyar szentek és boldogok

 

Ünnepe: november 13A hit és a keresztség Krisztus Titokzatos Testébe olt minket. A Krisztushoz tartozás szentté teszi az embert. Az apostolok korától kezdve hazánk földjén keresztények sokasága tett tanúbizonyságot Jézus Krisztusról, az Isten Fiáról. Miután pedig a magyarság talált itt hazát, Árpád háza szenteket és példát adott népünknek. Talán egyetlen fejedelmi család sem adott annyi szentet, mint éppen az Árpádházi királyi család. Szent István királyunk magvetése csodálatos termékenységgel hozott gyümölcsöt, mert történelmünk elmúlt századait mindig beragyogták nemzetünk szentjei. A Pilis-Bakony és Mecsek erdő-rengetegei megteltek remetékkel, kolostoraink szentéletű szerzetesekkel. Népünk fiai közül többen vértanúk lettek, és így joggal mondható, hogy Országunk a szentek országa, földünk szentektől megszentelt föld.

Az Anyaszentegyház bennünket is ösztönözni akar, hogy példájukat kövessük, a nyomukba lépjünk, és a megszentelő kegyelmet hűségesen őrizve a szentek sorába lépjünk.

 

vissza az elejére

Hirdetéseink, ünnepeink

 

· ·  A mai vasárnap: A lateráni bazilika felszentelése

· ·  Hétfő: Nagy Szent Leó pápa

· ·  Kedd: Szent Márton püspök

· ·  Szerda: Szent Jozafát

Az Apor iskola fennállásának 10éves évfordulójára:

· ·  November 15-én 18 órakor Michael Ende: Momo című művének feldolgozása alapján készült zenés játék előadása lesz az iskolában.

· ·  November 16-án 15 órakor ünnepi szentmisét mutat be Dr Pakai László bíboros úr, majd Dr Takáts Nándor püspök atya megáldja a „Mária a Kisded Jézussal” szobrot, utána Mádl Dalma asszony- a Köztársasági Elnök úr felesége-. megnyitja az Apor emlékkiállítást.

· ·  A Nyitott Kapuk napja a 4-6 évfolyamos gimnáziumi osztályba jelentkezőkenk 2003. november 21-én pénteken lesz.

· ·  December 4-7 között cursillista lekigyakorlatot tartunk a cursillot végzettek számára, a nőket és férfiakat egyaránt várjuk, jelentkezni a plébánián lehet.

· ·  A missziós gyűjtés során 101.120,- Ft-ot adományoztak a jó hívek. A összeget továbbítottuk a püspökségre, nagylekűségüket ezúton is köszönjük

· ·  A mai vasárnap 16 órakor tarjuk szokásos családi szentmisénket melyre szerettel várjuk a kicsinyeket családjukkal együtt.

 
vissza az elejére

    neten:     WWW.extra.hu/szentlelek
postaláda:  kalmankamo@matavnet.hu
 

 Kezdőlap| Fórum| Őrzőangyalkámhoz

Életet a léleknek!