„Az Isten dicsőségére
és lelkünk üdvére fordított idő
sosem vész kárba”
(Pio Atya)
„Az egész város az ajtó elé gyülekezett.”
Tartalom
Vasárnapi
Szentírási szakaszok
Hitünk főigazságai
MIATYÁNK
- "mi" kérések III.
Erdő
Péter ünnepi szentmisét mutatatott be Budapesten
Keleti
ortodox egyházak képviselői a szentatyánál
LITURGIA
IV. A térdelés
Pio
atya gondolatai
Hirdetéseink,
Ünnepeink
A krisztusi
igazságok ismerete nélkül nincs keresztény élet. Egyre jobban meg kell
ismernünk hitünket. A legfontosabb
igazságok
foglalatai a Hitvallások. A "főigazságok": a hittanulásban használt rövid
összefoglalások.
1.
Egy Isten van. Az egy Istenben három személy van: az Atya, a Fiú és a Szentlélek.
2.
Isten a világ Teremtője és gondviselő Atyánk.
3.
A Fiúisten emberré lett, hogy minket megváltson és üdvözítsen.
4.
Isten igazságos, aki a jókat megjutalmazza, a gonoszokat megbünteti, de
a megtérő bűnösnek szívesen megbocsát.
5.
Isten kegyelme az üdvösségre szükséges.
6.
Az ember lelke halhatatlan, teste pedig feltámad.
7.
Jézus Krisztus Egyházat alapított, és ennek legfőbb pásztora a római pápa.
8.
Jézus szent evangéliuma (örömhíre): Mennyei Atyánk végtelenül szeret minket,
gyermekévé fogad, és földi életünk után hazavár az örök életre.
Az
Úr imájának ez az egyik legvitatottabb része. Már a második századtól próbálták
a szentek egy kocsit átfogalmazni. Szilárd
meggyőződésük
volt, hogy Isten nem viheti az embert kísértésbe, ezért inkább ezt a megfogalmazást
használták: „ne engedd,
hogy
kísértésbe vigyenek bennünket!”
Ha
megvizsgáljuk a Szentírásban a kísértés fogalmát, kétféle értelemben is
használják ezt a szót.
1,
Az első értelmezés már a Teremtés könyvében is megjelenik. Isten „megkísérti”
Ábrahámot, vagyis próbára teszi őt. Próbára
teszi
a hűségét és a szeretetét. A kísértésbe vinni kifejezés egyik jelentése
tehát megpróbálni valakit.
2,
A Biblia másik értelmezése a Sátánhoz kapcsolódik, ebben az összefüggésben
a kísértés szó jelentése „bűnre csábítani”,
„bűnbe
vinni”.
A
két jelentés összekapcsolódását leginkább Jób története kapcsán érthetjük
meg. A Sátán Jóbot arra akarja rávenni, hogy
káromolja
Istent, tehát bűnre akarja csábítani. A Sátán kezébe viszont Isten adja
Jóbot azzal a céllal, hogy megpróbálja a
hűségét.
A
„Miatyánknak” ez a kérése tulajdonképpen azt jelenti, hogy arra kérjük
Istent, hogy ne próbáljon meg bennünket azzal, hogy
átad
a Sátánnak, hogy megpróbáljon bűnbe vinni.
Jézusnak
is szembe kellett néznie a kísértéssel. A szinoptikusoknál Jézus megkísértése
egyetlen jelenetbe sűrűsödik. Jánosnál a
kísértés,
mint a szórt fény, úgy kíséri végig Jézust egész életén át. A mi életünk
és Jézus élete között az a különbség, hogy Jézus
nem
követett el bűnt, mi pedig időről időre elbukunk. Ahogy az emberiség történetén,
úgy a mi személyes életünkön is
végigvonul
a kísértés. Minden percünk, minden szavunk, minden cselekedetünk egy-egy
döntés Isten mellett, vagy ellen.
A
szentek közül többen megpróbálták a „Miatyánknak” ezt a mondatát egy kicsit
finomítani: Erőnkön felül ne végy minket
kísérésbe
Uram!
Talán
egy picit el kell gondolkodnunk azon, hogy mennyire vagyunk erősek? Magunktól
gyengék vagyunk! Csak úgy tudunk
ellenállni
a kísértéseknek, ha kérjük az Úr erejét! Mindaz, ami értékes bennünk, az
Isten megnyilvánulása az életünkben. Mi
magunk
csak gyengeség vagyunk, annál gyengébbek vagyunk, minél inkább bízunk a
saját erőnkben. Csak Isten erejében
bízhatunk!
(A Szent Jeromos Társaság összejövetele alapján) Marcsi
A
következő Szent Jeremos Társasági bibliaóra jövő héten kedden este 7 órakor
lesz a Bencés rendház oratóriumi termében, melyet
Sulyok
Elemér bencés atya tart.
Erdő
Péter prímás, esztergom-budapesti érsek beiktatása óta hivatalosan most
találkozott először a fővárosi hívőkkel, amikor
ünnepi
szentmisét mutatott be vasárnap Gyertyaszentelő Boldogasszony napján, a
budapesti Szent István-bazilikában.
Homíliájának
első részében Erdő Péter Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepéről megemlékezve
elmondta: Urunk bemutatása
olyan
hitbeli igazságot tár fel, mely megvilágítja a papság és a püspökség misztériumát
is. Jézus bemutatása a templomban az
üdvösség
történek vonulatába tartozik. Az Ószövetség köszön ebben a mai evangéliumban
a Jézus Krisztus személyében
megjelenő
Újszövetségnek. Az ószövetségi törvény szerint minden elsőszülöttet az
Úrnak kellett szentelni. Az emberét is, de
nem
emberáldozat formájában, hanem helyette galambot, bárányt áldoztak Izrael
Istenének. Ezt a törvény teljesíti Mária,
amikor
bemutatja Jézust a templomban. Az agg Simeon várja az Úr fölkentjének a
megjelenését. A Szentlélek sugallatára
felismeri
Jézusban: Ő az, akiben eljött az ígéretek beteljesülése. Ezt halljuk Simeonnak
az énekéből, az Atya Jézust, mint
elsőszülöttet
fogadja el áldozatul. Elfogadja Krisztus teljes odaadását, teljes életáldozatát,
aminek lényege nem a szenvedés,
hanem
a szeretet és az engedelmesség nagysága volt.
Az
érsek homíliájának további részében az odaadás, az életáldozat gondolatát
kibontva a püspöki, papi küldetésről beszélt.
Mint
mondta, ha a papok Krisztust hitelesen akarják képviselni, akkor a közfelfogástól
távol álló értékek mellett kell kiállniuk.
S
mindezt úgy kell megtenniük, hogy a másképp gondolkodó, és élő embert is
szerető megértéssel szólítsák meg. „Itt kezdődik
minden
misszió és evangelizáció: először bele kell helyezkedni a másik ember világába,
meg kell próbálni az ő szemével látni,
meg
kell érteni, és át kell érezni, milyen emberi és társadalmi terhek, személyes
és közösségi nyomorúságok és
kilátástalanságok
tesznek valakit érdektelenné vagy ellenségessé hitünk tanítása iránt.”
Erdő
Péter rámutatott arra, hogy napjainkban a kultúra és a társadalom erősen
elvilágiasodott Magyarországon és a nyugati
világban
egyaránt. Ez a kultúra és társadalom reményért kiált, mert "civilizációnk
fejlődése belső határokba ütközik". Mint
mondta:
a túlszervezettség és a bürokrácia sokszor áttekinthetetlenné, nehézkessé,
végül is kaotikussá teheti az életünket. A
környezetszennyezés
és az iskoláztatás gondjai mellett felhívta a figyelmet arra, hogy egy-egy
civilizáció előbb-utóbb eljut
energiaforrásainak,
természetes erőforrásainak kimerítéséhez. Érthető hát a mai ember szorongása.
De kitől, honnan kapja a
reményt?
– tette fel a kérdést. "ha minden világnézet szubjektív, ha minden vallás
csupa kételkedés, akkor az asztrológia és az
összes
bizarr hiedelmek egyformán jók arra, hogy lekössék, elkábítsák az embert.
Ha a kereszténység is csak a
közgondolkodást
tükrözné vissza, csak a közízléshez igazodna, ha beérné azzal, hogy egy
legyen a sokféle vélekedés közül,
nem
tudna reményforrás lenni az emberek számára” – fogalmazott. Az érsek hangsúlyozta,
hogy napjainkban a hit és tudomány
között
feloldódik az a látszólagos ellentét, amit az előző évszázadokban sok,
nem hívő ember felfedezni vélt. Hozzátette: a
hitnek
és az emberi tudásnak párbeszédben kell állnia egymással.
A
beszéd befejező részében Erdő Péter arról szólt, hogy Budapestnek van sajátos,
hívő katolikus lelkülete, hagyományai,
amelyeket
megújítva megújulhatnak a hívő közösségek. Példaként említette a karitászcsoportokat,
amelyek nagy
érzékenységgel,
odafigyeléssel tudnak segíteni közvetlen környezetük bajain. Végezetül
az érsek kérte a plébániák, az
egyházmegyében
dolgozók összefogását, lelki megújulását, Isten áldását és békéjét súlyosan
fenyegetett világunkra, hazánkra
és
városunkra. (MK)
Vatikán:
Január 28-án, kedden délelőtt II. János Pál pápa folytatta az ad limina
látogatásukat végző brazil főpásztorok
egyenkénti
kihallgatását, majd köszöntötte annak a bizottságnak a tagjait, amely a
katolikus egyház és a keleti ortodox
egyházak
közötti teológiai párbeszédet készíti elő. Mindenekelőtt a bizottságban
résztvevő keleti ortodox egyházak képviselőit
üdvözölte.
A következő egyházakról van szó: egyiptomi kopt ortodox patriarchátus,
antiochiai szír-ortodox patriarchátus, az
örmény
apostoli egyház (amelynek székhelyei Ecsmiadzinban, illetve a libanoni
Anteliasban vannak), etiópiai ortodox egyház,
eritreai
ortodox egyház, malankári szír ortodox egyház. A szentatya megállapította,
hogy a katolikus és a különböző keleti
ortodox
egyházak között már lényeges ökumenikus előrehaladás tapasztalható. Alapvetően
tisztázták a krisztológiai terén
fennálló
hagyományos nézeteltérések számos pontját, és ez lehetővé tette, hogy közösen
megvallhassuk hitünket. Ez az
előrehaladás
annál inkább bátorító, mivel azt bizonyítja, hogy az eddig megtett út helyes
és minden reményünk meglehet rá,
hogy
közösen megoldást találjunk a még vitaelentenének az igazságban és szeretetben
teljes közösség irányában – mondta a pápa, majd ezekkel a szavakkal fejezte
be
beszédét:
„Sokan közületek a Közel-Keletről és környékéről érkeztek. Imádkozzunk
közösen azért, hogy ez a térség
megszabaduljon
a háború fenyegetésétől és a további erőszaktól. Ökumenikus elkötelezettségünket
mindig irányítsuk a szeretet
civilizációjának
építése felé, amely az igazságosságon, a kiengesztelődésen és a békén alapul.”
A
Keresztény Egységtörekvés Pápai Tanácsának hétfőn kiadott közleménye szerint
a katolikus egyház és a fent említett ősi
keleti
egyházak közötti párbeszéd második szakasza január 27-29. között tart.
A párbeszéd első szakaszában II. János Pál
pápa
és a szóban forgó egyházak vezetői több fontos közös nyilatkozatot írtak
alá krisztológiai kérdésekről. A mostani
összejövetel
előkészítő jellegű és az a célja, hogy meghatározza a dialógus további
témáit és módszereit. Az ősi keleti egyházak
a
451. kalkedoniai zsinat után váltak külön Rómától és Bizánctól.
(VR/MK)
vissza az elejére
Mit
tesz az ember, ha elragadja a gőg? Kihúzza magát, fölvágja a fejét, kifeszíti
mellét és egész termetét. Minden azt harsogja
benne:
,,Több vagyok, mint te!'' De ha valaki alázatos lelkű, kicsinynek érzi
magát, lehajtja a fejét s összezsugorodik:
,,megalázza
magát''. És pedig annál mélyebben, minél nagyobb az, aki előtt áll, s minél
kisebbnek tűnik fel ő önmaga előtt.
De
mikor érezzük világosabban, milyen kicsinyek vagyunk, mint akkor, ha az
Isten előtt állunk? A hatalmas Isten, aki épp úgy
volt
tegnap mint ma, és épp úgy lesz száz meg ezer év múlva is! Aki betölti
ezt a szobát és az egész várost, a földkerekséget és
a
mérhetetlen csillagos eget. S mindez csak annyi előtte, mint egy porszem.
A szent Isten, a tiszta, igazságos és végtelenül
fönséges...
Milyen nagy is Ő... és milyen kicsiny vagyok én! Olyan kicsiny, hogy egyáltalán
nem is hasonlíthatom magamat
Őhozzá,
olyan kicsiny, hogy semmi sem vagyok Őelőtte. Ha az ember ezt jól meggondolja,
egészen természetesnek érzi, hogy
nem
állhat meg büszkén Őelőtte. Az ember ,,megalázkodik'', szeretné alacsonyabbá
tenni termetét, hogy ne álljon ott olyan
kihívóan,
-- és íme, máris föláldozta magasságának felét: letérdelt. S ha ez még
nem volna elég a lelkének, meg is hajolhat
hozzá.
És ez a meghajolt alak azt mondja: ,,Te vagy a végtelen Isten, én pedig
a semmi.''
Ha
térdet hajtasz, légy rajta, hogy ne legyen az elsietett, üres mozdulat.
Önts lelket belé! A térdhajtásnak lelke pedig az, hogy a
szív
mélységes tisztelettel belsőleg is meghajol Isten előtt. Ha a templomba
jössz, vagy onnét távozol, vagy ha elhaladsz az oltár
előtt,
hajtsd meg térdedet szép nyugodtan egészen a földig, s vidd bele ebbe a
térdhajtásba egész lelkedet, mely így szóljon:
,,Én
véghetetlen Istenem...!
Ez
azután alázat, ez igazság, és mindannyiszor jót fog tenni lelkednek.
Szűzanyám,
mélyítsd el bennem azt a szerelmet, amely Őérte lángolt a szívemben, bennem,
a nyomorultban, aki csodálom
benned
szeplőtlen fogantatásod titkát, és aki égek a vágytól, hogy ezáltal szívem
megtisztulhasson és szerethessen az én és a Te
Istenedet.
Tisztítsd
meg elmémet, hogy felemelkedhessen hozzá és szemlélhesse őt, imádja és
szolgálja lélekben és igazságban.
Tisztítsd
meg testemet, hogy méltó szentélye lehessen, amely magában tudja fogadni
Őt a szentáldozatban.
AZ EMBERI KAPCSOLATOK ALFÁJA ÉS OMEGÁJA:
AHHOZ, HOGY BARÁTOD LEGYEN, ELŐSZÖR ÖNMAGADDAL KELL MEGBARÁTKOZNOD.
A LEGJOBB ERÉNY A KEDVESSÉG.
NEM SZERETHETSZ MINDENKIT, DE KEDVES MINDENKIHEZ LEHETSZ.
TANULJ MEG LELKESEDNI! AZ IGAZÁN FONTOS DOLGOK NEM VALÓSÍTHATÓK MEG LELKESEDÉS
NÉLKÜL!
Hétfő:
Szent Skolasztika szűz
Kedd:
A Lourdes-i Boldogságos szűz Mária; a betegek világnapja
Péntek:
Szent Cirill szerzetes és Szent Metód püspök, Európa társvédőszentjei
·Soron
következő cursilló (háromnapos, bentlakásos, keresztény hitünket, ismeretünket
megújító tanfolyam, lelkigyakorlat), melyre
nagy
szeretettel várunk mindenkit:
február
27. - március 2. női,
március
13-16. között férfi.
A
kihelyezett jelentkezési lapok az előcsarnokban átvehetők, és kérjük kitöltve
a plébánián lehetőség szerint minél hamarabb leadni.
postán:
Győr, 9024 Szentlélek tér 1
telefonon/faxon:
96/ 419-588
neten:
WWW.extra.hu/szentlelek
e-mailen:
freemaker@freemail.hu
·Cursillista
iskola, melyen minden cursilliót végzett személy részt vehet, február 14-én,
pénteken az esti 6 órai szentmisét követően
lesz.
·15-én,
szombaton ?4 órakor a Szent Anna otthon kápolnájában a betegek világnapja
kapcsán szolgáltatjuk ki a betegek szentségét,
melyet
minden idős embernek (otthonban és nem ott lakóknak) javasolunk felvenni.
A szentség egy évig tekinthető érvényesnek. Ez
egyben
az otthon felszentelésének ötödik évfordulója.
·Jövő
vasárnap az esti mise után lesz az egyházközségi képviselők gyűlése, melyre
várjuk a tagokat.
·22-én,
szombaton este lesz az Apor iskolában, az immár hagyományos szülök bálja,
s mint az már szokás, nagy szeretettel várjuk rá
az
egyházközségünk tagjait is. Jegyek a plébánián kaphatók.
·Az
adó 1 %-át a 0011-es technikai számon lehet a Magyar Katolikus Egyház javára
fölajánlani. A másik 1 %-ot az Apor Vilmos Római
Katolikus
Iskola alapítványnak az 19112958-1-08, vagy a SZENTLELEK Templom és Otthonfenntartó
alapítvány javára
18529681-2-08
adószámon lehet felajánlani. Rendelkező nyilatkozatok a templom előcsarnokában
találhatók. Minden segítséget előre is
köszönünk.
·
Megköszönve az eddigi munkájukat, segítségüket és figyelmüket, továbbra
is várjuk a képeket, cikket, írásokat, imákat
újságunkba.
neten: WWW.extra.hu/szentlelek
postaláda: kalmankamo@matavnet.hu