Életet a léleknek!
2003. december 7.       A Szentlélek templom lapja           Ádvent 2. vasárnapja

„Isten megmutatja rajtad fényességét”

 Kezdőlap| Fórum| Imádságról


Olvasmány: Bar 5,1-9

Vesd le Jeruzsálem, gyászod és nyomorúságod ruháját és öltözzél annak a dicsőségnek díszébe és pompájába, melyet megad neked Isten örökre. Vedd körül magadat az Istenigazságának palástjával, és tedd fejedre az Örökkévaló dicsőségének koronáját. Mert Isten megmutatja rajtad fényességét mindenkinek, aki az ég alatt van. Mert Isten ezt a nevet adja neked mindörökre: "Igazság békéje" és "Jámborság dicsősége". Kelj fel, Jeruzsálem, állj magaslatra, tekints kelet felé és nézd, mint gyűlnek egybe fiaid napkelettől napnyugatig a Szentek szavára, és örvendeznek azon, hogy megemlékezett róluk Isten! Mert gyalog mentek el tőled, elhajtotta őket az ellenség, de az Úr visszahozza őket hozzád; olyan pompával hozzák majd őket, mint a királyi trónt. Mert elhatározta Isten, hogy alacsonnyá teszi a magas hegyeket mind és az örök bérceket, és betölti a föld színéig a völgyeket, hogy bizton haladhasson Izrael az Isten dicsőségére. És árnyékot nyújtanak majd az erdők és az illatos fák mind Izraelnek az Isten parancsára. Mert visszahozta Isten Izraelt vidámságban, dicsőségének fényében, irgalmában és igazságosságában.

Szentlecke: Fil 1,4-6.8-11
és mindig, minden imádságomban örömmel könyörgök mindnyájatokért, mivel részt vesztek az evangélium szolgálatában az első naptól kezdve mindmáig. Bízom is abban, hogy aki megkezdte bennetek a jó művet, teljessé teszi azt Krisztus Jézus napjáig. Mert Isten a tanúm, mennyire vágyódom mindnyájatok után Krisztus Jézus szeretetében. Azért imádkozom, hogy szeretetetek mindjobban gazdagodjék megismerésben és teljes megértésben, hogy meg tudjátok ítélni, mi a helyes, hogy tiszták és kifogástalanok legyetek Krisztus napjára, telve az igazságnak Jézus Krisztus által szerzett gyümölcsével Isten dicsőségére és dicséretére.

Evangélium: Lk 3,1-6
Tibériusz császár uralkodásának tizenötödik esztendejében, amikor Poncius Pilátus volt Júdea helytartója, Heródes pedig Galilea negyedes fejedelme, Fülöp, a testvére Itúrea és Trachonitisz tartomány negyedes fejedelme, és Lizániász Abilína negyedes fejedelme, Annás és Kaifás főpapok alatt, elhangzott az Úr igéje Jánoshoz, Zakariás fiához, a pusztában. S ő elment a Jordán egész környékére, hirdette a bűnbánat keresztségét a bűnök bocsánatára, amint írva van Izajás próféta beszédeinek könyvében: ,,A pusztában kiáltónak szava: ,,Készítsétek az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit. Minden völgyet betöltenek, minden hegyet és halmot elhordanak; ami görbe, egyenes lesz, a göröngyös pedig sima úttá: és meglátja minden test Isten üdvösségét'''' [Iz 40,3-5].



... ahol gyűlölet van, oda szeretetet ...
(2. rész)

A gyűlölet szélsőséges esete a megbántottság miattai ellenszenvnek. A reménytelenül eltaposott önérzet vagy a kudarcot vallott hiúság elvakult lázadása. Rosszabb változatban nem csupán passzív érzés, hanem cselekvésre kész és rombol. Kívül is, belül is.
Az önérzet alapjában véve nemes tulajdonság. Ha eltapossák, akkor természetes, hogy berzenkedik, tiltakozik, végül fellázad. Az embernek ilyenkor „igaza van”. Mégis... ha Isten megengedte ... Ő tudniillik, aki a hajunk szálát is számon tartja ... talán mégis oka lehet a dolognak.
Általában nem lehet már tudni, hogy kezdődött. De azt lehet tudni, hogy amilyen mértékkel mi mérünk, majd olyannal mérnek nekünk is. Ezért a gyűlölet köréből kikerülni igazság-kereséssel nem lehet, hanem csak - olyan nehéz, hogy alig merem leírni - megértéssel és alázattal. Aki eltapossa az önérzetet, annak világossága még valahol az éj sötétjében szunnyadozik. A „rossz” pólus hatása alatt áll. Róla lehet mondani, hogy nem tudja, mit cselekszik. Valójában ő van szánandó helyzetben, hisz ki tudja, meddig gyűjti még fejére a rosszat, mígnem elkezdődik, hogy neki is olyan mértékkel mérnek. Ebből adódik a jelentősége annak, hogy imádkozzunk ellenségeinkért. Az ima világosságot gyújthat bennük s akkor talán majd látnak is ...
A hiúság mellett nem lehet védő-beszédet mondani. Ez egyike ama három dolognak, amit Jézus elutasított a pusztában. A hiúság cselekedete a pótcselekvések körébe tartozik. A hiú embernek kisebbségi érzése van és nem hiszi el, hogy őt a maga természetességében elfogadják. Ezért az önigazolás jegyében provokálja az elismerést. Emiatt persze elfordulnak tőle. Tehát még erősebben provokálja. Végül erővel pótolja a hiányt, ameddig tudja.
Ha nem néznek fel rá, legalább féljenek tőle. Aztán ha már ez sem megy, nem marad más, mint a keserűség, irigység, gyűlölködés.
A hiúság végül is rejtetten visszavezethető arra, hogy „nem Te, Uram, hanem majd én”. (Vajon nem erről szól-e a kísértő története?) Ha viszont így van, akkor a gyógyszer kézenfekvő: „nem én, Uram, hanem Te énbennem”.
Mindkét esetben arról van szó, hogy az illető nem lát ki önmagából, vagy önmaga sötétjéből. Ha "igazságot akarunk tenni", azzal még beljebb taszítjuk. Megértéssel viszont (alig merem leírni: szeretettel) kicsalogathatjuk a napvilágra.
 



Elkezdődött az adventi időszak

Ha kellő pillanatban üti meg fülünket és szívünket egy Szent Pál-i felszólítás, akkor nagyon hatásosan tud érinteni bennünket. Egyszerűen azért, mert emberek vagyunk. És mert emberek vagyunk, lelkünk mélységeiben ugrásra várnak olyan építő erők, melyek igen sokszor csak azért nem működnek, mert nagyon belehajszoltuk magunkat az anyag, a hús, az önző érdekek kiszolgálásába.
Ilyen kellő idő a harmadik évezred harmadik adventjének és karácsonyának ideje, mikor ezt az ébresztő hangot talán még azok is képesek meghallani, akik különben nem foglalkoznak az emberi természet mélységeivel és magasságával, mert nem tartják kifizetőnek.
De ki kiáltja el elég hangosan ezt az embert saját magára ébresztő szózatot? Van-e hozzá próféta? Támadnak-e modern Keresztelő Jánosok és Názáreti Jézusok? Mert bizony napjainkban minden ébresztő hangnak nagyon erősnek kell lennie! Mert politikai, gazdasági életünk hatalmasságai mindent megtesznek azért, hogy enerválttá és süketté és cinikussá züllesszék a jobb sorsra érdemes embereket.
Próféta legyen az a javából, aki képes szavával és életpéldájával megrendíteni azok hamis biztonságérzetét, akik egyelőre igen jól érzik magukat világunkban, mert kitűnő hatásfokkal tudják maguk részére hasznosítani a társadalom mérhetetlen szellemi gyengeségét.
S mitől gyenge korunk lelke? Attól, hogy a még mindig hatalomban lévő - bár ügyesen átöltözködő - materializmus könnyedén elbánik a magukat hívőnek tartó, de mégsem 100 százalékos emberek éberségével.
Igen bizony! Mintha gyengék lennénk bármiféle ébredésre és szinte alkalmatlanok arra az éleslátásra, mely nélkül maga az ördög is könnyedén meg tud bennünket szédíteni, és el tudja velünk hitetni, hogy amit mi reális életnek érzünk, az tényleg egyedül nevezhető életnek. Ennek következtében a most kezdődő adventi és karácsonyi idő igen sokak számára a kiköltekezés és a kifáradás ideje lesz, a legfőbb hasznot pedig a pénz emberei fogják bezsebelni.
És ezzel az egész társadalmat igája alá hajtó uralkodó mentalitással szemben ugyan hányan fognak sikerrel megbirkózni egyénileg és családi közösségben? Ennek következtében ugyan hány magyar ember szíve lesz hazánkban olyan Betlehemmé, ahová lehet érkezése Jézusnak, vagy akárcsak a felébresztett jobbik emberségnek?
Lesznek-e ébredések? És történik-e olyan csoda, hogy netán ébresztők nélkül is sokan magukra ébrednek valamiféle ezredfordulói megnevezhetetlen beavatkozás folytán? Vagy minden marad a régiben? Mondjuk ki, hogy lejtőn vagyunk, ennél fogva magunk válhatunk lavinává, hogy a következő nemzedéknek esélye se legyen a felébredésre?
Van min gondolkodnunk…

   Vági László

Advent

Mit is jelent az "Ádvent" szó?
Ádvent, Adventus Domini = az Úr eljövetele, röviden: Úrjövet. Ádvent az Úr kegyelemhozó eljövetelére való felkészülés időszaka.

Mikor tartjuk az Ádventet?
Ádvent - egyben az egyházi év - a Szent András ünnepéhez (nov. 30.) legközelebb eső vasárnappal, illetve annak előestéjével kezdődik. Négy hétből áll, a negyedik többnyire csonka. A liturgikus szín: viola (kivéve Ádvent III. vasárnapján, amikor szabad rózsaszínt használni). December 17-től már a közvetlen karácsonyi előkészület jeles napjait tartjuk.

Milyen Úrjövetről emlékezünk meg Ádventben?
1. Történelmi Úrjövet. Az Ószövetség várakozása Krisztus első (alázatos) eljövetelére "az idők teljességében".
2. Kegyelmi Úrjövet. A hívő lélek várakozása Krisztus folytonos (lelki) eljövetelére a Karácsonyban.
3. Eszkatológikus Úrjövet. Az Egyház virrasztó várakozása Krisztus második (diadalmas) eljövetelére az Utolsó Napon.

Kik az Ádvent lelki mesterei?
4. Izaiás próféta, a vágyakozás tanítója: "Harmatozzatok, egek, onnan felülről!" (Iz 45,8)
5. Keresztelő Szent János, a felkészülés tanítója: "Készítsétek az Úr útját!" (Mt 3,3)
6. Szűz Mária, az önátadó, alázatos várakozás tanítója: "Legyen nekem a te igéd szerint!" (Lk 1,38)

Mi jellemzi az ádventi lelkületet?
7. Saját gyengeségünk, megváltásra való rászorultságunk tudata, mert "Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak megkegyelmez" (Jak 4,6).
8. Bűnös múltunk elutasítása, állandó fohászkodás Isten irgalmáért: "Mutasd meg nekünk, Urunk, irgalmasságodat!" (Zsolt 84,8).
9. Figyelmes, éber várakozás, reménykedő virrasztás: "Virrasszatok, mert amely órában nem is gondoljátok, eljön az Emberfia!" (Mk 13,35).

Melyek az Ádvent sajátos gyakorlatai?

10. Csönd, elmélkedés, imádság.
Foglalkozzunk többet Isten dolgaival, ismerjük meg jobban azt, akit várunk. Legyünk többet csöndben, magunkban. Kerüljük most a hangos helyeket, izgalmakat, szórakozásokat. Járjunk Mária lelki iskolájába: figyeljük őt, imádkozzunk hozzá, vegyünk részt a Roráte (ádventi hajnali) miséken.
11. Készülés Karácsonyra.
Készüljünk elő családunk karácsonyi liturgiájára. Ajándékainkat a helyes lelkület és szeretet készítse elő és hitelesítse: gondos, személynek szóló kiválasztás, és nem üzleti szellem.
12. Bűnbánat.
A közelgő Karácsony várakozásában szorgosan, mégis vidáman tisztítsuk ki lelkünket minden szennytől.

Melyek az Ádvent szimbólumai?
13. A viola szín: az összeszedettség, szent fegyelem és bűnbánat színe.
 
 

Íme, az ajtó előtt állok,
és zörgetek...

Beköszöntött az új egyházi esztendő. Kezdetét vette a varázslatosan szép ádventi időszak. Hangulata van. Rejtett örömöt hordoz, a szeretet belső vágyát tükrözi. Vezet a boldogság felé, a karácsonyi nagy fényözön elé.
Ádvent egyik örök jelképe - az ajtón kopogtató Jézus. Ki ő?
Ez első kérdésünk, ha valaki bezörget, vagy becsenget hozzánk. A kérdésre ő maga adja meg a korántsem szokványos választ: "...én vagyok az első és az utolsó, és az élő: halott voltam, de íme, élek örökkön-örökké, és nálam vannak a halál és a pokol kulcsai." (Jel.1,17.) "Én vagyok az Alfa és az Omega ... a kezdet és a vég." (Jel.22,13). "Én vagyok Dávid gyökere és új hajtása, a fényes hajnalcsillag." (Jel.22,16). "...a föld királyainak fejedelme, aki szeret minket és vére által megszabadított bűneinktől, aki országa népévé tett minket, papokká az Isten, az ő Atyja előtt: ...akinél a kétélű éles kard van: ...akinek olyan a szeme, mint a tűz lángja, és a lába hasonló az aranyérchez: ...akinél az Isten hét lelke és a hét csillag van: ...aki az Ámen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének kezdete." Egyszerűen: én vagyok az Úr Jézus Krisztus, Isten Fia.
Az ajtó előtt álló és zörgető Jézus tehát úgy mutatkozik be, mint mindenek felett való Úr, övé minden ha-talom mennyen és földön: győztes bűn és halál felett - Isten Báránya - aki elhozta a megváltást, az egyházban váltotta valóra, amit Isten egykor Izráelnek megígért: aki most is kezében tartja a világtörténelmet és az (utolsó) idők eseményeit és elhozza a megjövendölt új eget és új földet, a teljes üdvösséget.
Prófétai kinyilatkoztatást ad arról, hogy második eljövetelének ideje, amely egyben Isten királyságának az eljövetelét is jelenti - igen közel van. Ez egyben az ajtónkon való zörgetésének a célja is.
- Mit akar? - szoktuk kérdezni durván inkább csak magunktól a kopogtatás, csengetés hallatán. Az ajtón kívül álló Jézus Krisztus erre még ajtónyitás előtt feleletet ad: - térj meg! Sőt: igyekezz!
Az övéit keresi fel és hívja szeretettel és kegyelemmel az idei Ádventben. Azokat, akiknek halvány fogalmuk sincs arról, hogy megtérésre van szükségük. Nekünk szól az üzenet.
Mi pedig úgy vélekedünk sokszor, hogy nincs szükségünk semmire. (3,17). Lehet, hogy biztonságérzetet keltett bennünk jól jövedelmező állásunk, vagyonunk. Lehet, hogy mindenbe simán beletörődtünk: minden úgy van jól, ahogy van. Elfásultunk - körülményeink megváltoztathatatlanok. Sokszor talán pereltünk Istennel - ha volna Isten, ezt már nem nézné tétlenül! Aztán faképnél hagytuk őt. Meglehet, hogy nem érdekel az egyház sem. Ebben a percben mindez nem számít. Az egyetlen lényeges dolog az, hogy a mindenség királya - Jézus Krisztus eljött hozzám - hozzád. Itt és most zörget szívem ajtaján: hallod?! Igyekezz, térj meg!
Nem írt le, nem hánytorgatja múltamat, nem akar keresztre feszíteni, nem is perel. Kereső szeretetével átölel. "Ha valaki meghallja a hangomat, és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz..." (3,20). Én bemegyek... hozzád, szívedbe, életedbe, ha te meg akarsz térni.
A megtérés az ajtó megnyitását jelenti Jézus Krisztus számára. Szemtől-szembeni találkozás Vele. - Jöjj be Uram, énhozzám! - Kívánom és kérem bűneim bocsánatát. Mostantól Te vagy mindenem! Tiéd az életem!
Innen már teljes egészében megváltozik az ember gondolkodásmódja, cselekedetei. Benne van a megváltásban és az üdvösségben. Az ajtónyitás mostantól már fordított értelmében igaz: az ember megtérésére feleletként már Jézus nyit ajtót a mennyei királyságba. Oda már ő az ajtó, nála vannak Dávid (házának) kulcsai. Amit ő kinyit, azt senki sem zárhatja be. Ott készíti a messiási üdvkor lakomáját.
A megtérésre hívó szó, életre hívó szó. Ádvent azonban hirdeti azt az ajtónyitást is, amely ítéletre szól. "Íme, a bíró az ajtó előtt áll." (Jk.5,9). A megtérésre hívó zörgetés nagyon sokáig hangzik. Aki nem akarja meghallani, szándékosan elutasítja, az ítéletre kerül. Aki nem használja ki a kegyelem napjait, az már csak az ítéletre érkező bíróval találja magát szemben. A döntést sürgető ígéret ma is hangzik: aki győz, annak megadom, hogy velem együtt üljön az én trónusomon. (3,21). Üdvössége legyen! Ádvent csodás fenyőillatán, ragyogó gyertyáin, örökkévalóságot hirdető koszorúján, a hangulat varázsán túl lelkünkben győznünk kell. Önmagunk felett. Önzésünk, bűneink, reménytelenségünk, hitetlenségünk, elesettségünk felett. Határozottan ki kell nyitnunk az ajtót!
- Jöjj, Uram, ajándékozz meg új élettel és üdvösséggel!

GYERTYALÁNG

Az
ünnep
Végigsétált
a tereken és az
utcákon. Benézett az
ablakokon, belépett az
ajtókon. Volt, ahol meg-
pihent, volt, ahonnan
gyorsan továbbsietett.
Elcsitította a sze-
leket, szépre
festette
az
eget és a felhőket.
Elsimította az
Aggódó ráncokat
néhány arcon,
örökre lezárt
néhány fáradt
szempárt, és
megállt, hogy gyö-
nyörködjön kisgyer-
mekek mosolygós
álmaiban. Kibékített
néhány veszekedőt,
és nem értette,
mások miért miatta
vesznek össze.
Az utcán lépdelve
betakart néhány
fázó hontalant,
és enni adott né-
hány éhezőnek.
Volt, aki ellépdelt
mellette, észre
sem vette. Volt,
aki rég nem látott
ismerősként üdvözölte.
Végül bepillantott
boldog és boldogtalan,
nyugodt és nyugtalan
álmokba, majd
észrevétlenül kisétált
a terekről és az utcákról.

December 8: A BOLDOGSÁGOS SZŰZ MÁRIA SZEPLŐTELEN FOGANTATÁSA
Szűz Mária mentes volt minden bűntől, az áteredő bűntől is, és annak minden következményétől is, életének (= fogantatásának!) első pillanatától fogva, Krisztus megváltó érdeméből. Az ünnepet Keletről vettük át a 7-8. századból, a 9. században már nyugaton is is-mert volt. A Római Naptárba 1476-ban vették fel.
Ne feledd! Isten téged is meghívott a tiszta, szent életre!

December 13: SZENT LÚCIA vértanú
Életéről igen keveset tudunk, Szicíliában, Syracusa városában született, a 3. század vége felé, ősi, előkelő római patrícius családba. Apja halála után súlyosan beteg édesanyjával élt itt, aki már férjet is kiszemelt Lucának. Mélységes hite kiesdette édesanyja gyógyulását. Az anya a csodálatos gyógyulás után már nem erőltette lánya házasságát pedig egy nagyon magabiztos vőlegényjelölttel állapodott meg korábban. A sértődött, és a nagyon remélt vagyonból kimaradó vőlegény azonban csalódottságában feljelentette Lúciát kereszténysége miatt. A helytartó beidézte a lányt és áldozatot követelt tőle az istenek oltárán. Luca ezt megtagadta. Többféle kínzással próbálták "jobb belátásra bírni", halálra ítélték, de minden hatástalan volt. Végül karddal szúrták át a nyakát. Syracusa városában halt meg 303-ban.Épségben maradt testét később Velencébe vitték.
Példája: Meggyőződésedet ne add fel, ha hitedet veszélyeztetnék, minden áldozatot vállalj!
 

Ünnepeink:

December 8. Hétfő:
A BOLDOGSÁGOS SZŰZ MÁ-RIA SZEPLŐTELEN FOGAN-TATÁSA
December 11. csütörtök
Szent I. Damaziusz pápa
December 13.
SZENT LÚCIA vértanú

Hirdetéseink

- December 14 -én, az örvendezés vasárnapján 17 órakor az Apor iskola Adventi Koncertje lesz templomunkban. Közreműködnek az iskola tanárai és diákjai. Mindenkit szeretettel várunk.
- A következő családi mise december 28 -án lesz, melyre várjuk a családokat.
- A karácsonyi díszítésre adományokat elfogadunk.
 

  vissza az elejére

    neten:     WWW.extra.hu/szentlelek
postaláda:  kalmankamo@matavnet.hu